sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 21:16:26)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj
Poul
Kan kan du ikke forklare mig forskellen på det der sker når to forskellige systemer slår brændstoftilførslen fra ved f.eks 4000 omdr/min.
I min verden sætter de begge farten ned, og det sidder også i din 2,5 NA
den er bare så svag i koderne at du kun kan få den til at slå fra hvis du giver fuld gas ved stilstand.
Hvis du nu får din omdrejningsbegrænser justeret til at slå fra ved 2000 omdr.min ja så kan du køre 80 km/t. en 300 TDI kan du godt stille 500 over spec. og få glæde af det, men det vil også øge risikoen for skade på motoren.
Jeg er godt klar over at din bus og lastbil kan tage fulde omdr. op gennem div gear til den når max km/t. det er den forskel der er på et elektronisk og mekanisk system.
Hvis en motor har hk nok er den mekaniske omdrejningsbegrænser i pumpen også en hastighedsbegrænser, og det vil typisk ske i 4. gear da det er der de fleste biler har deres tophastighed, hvis det altså ikke går ned af en lang bakke.
Med venlig hilsen
Per