tilbage

Land Rover Forum  

Index
108557: Disco 1 300 tdi motor til defender (15-02-2011 12:10:45)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Hej alle.

Jeg søger lidt viden om transplantation af en disco 1 300 tdi motor/ gearkasse osv over i en defender 110".

Hvis man har hele drivlinien, (motor,gearkasser, transfer) kan man så uden større udfordring få den til at side i en defender?

MAn skal vel flytte nogle ophæng og lave noget udstødnings overgang (ny uds. manifold?), men ellers bør den vel sagtens kunne sættes i en defender?

En R380 gearkasse fra en disco er vel størrelses mæssigt magen til en defender R380? Og det samme gælder vel 300 tdi motoren?


Så hvis nogen har prøvet dette, så skriv endeligt til mig.


Med venlig hilsen

Stephan
Index
108558: sv: Disco 1 300 tdi motor til defender (15-02-2011 12:42:46) (svar på 108557)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Mere interessant, om nogen har prøvet det, med en med automatic :-)
??

1270
Paw
Index
108559: sv: Disco 1 300 tdi motor til defender (15-02-2011 12:50:22) (svar på 108557)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej

Hvad motor har du nu?

Hvis du bruger en LT230 fra en defender (TD/TDI) skulle det hele passe.

/Jørgen
Index
108560: sv: sv: Disco 1 300 tdi motor til defender (15-02-2011 13:10:57) (svar på 108559)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Paw, det er muligt at lægge automat gear i, det kræver dog lidt fifleri men er ganske muligt. Du får dog svært ved at beholde dit midter sæde.

Anyway back to business -


Der er en lt230 transfer med lt 77 på.
Det skal væk, en R380 gearkasse med transfer af behørig art med 300 tdi motor er ønskeligt.

I min verden, skulle en komplet drivlinie fra en disco 1 passe i, blot lidt omstrukturering af ophæng og udstødnings system er nødvendigt.

Måske skal jeg omformulere mig, er en 300tdi fra en disco magen til en defender 300 tdi motor?
Er en R380 fra en disco magen til en defender variant (bortset fra gearing)



Mvh

Stephan
Index
108561: sv: sv: sv: Disco 1 300 tdi motor til defender (15-02-2011 13:57:22) (svar på 108560)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej igen

Det er kun LT230 som ikke er ens.

/Jørgen
Index
108562: sv: sv: sv: sv: Disco 1 300 tdi motor til defender (15-02-2011 14:09:32) (svar på 108561)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Disco køre med 1.222 - 110" 1.410
Konsollen med den lille gearstang er ikke den samme.

/Jørgen
Index
108563: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 1 300 tdi motor til defender (15-02-2011 14:15:30) (svar på 108562)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
aha... Kan man tage konsollen fra en defender transfer gearkasse og montere på disco udgaven, jeg vil nemlig særdeles gerne have den højere gearing.


Mvh


Stephan
Index
108564: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 1 300 tdi motor til defender (15-02-2011 14:18:35) (svar på 108563)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Ja

/Jørgen
Index
108634: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 1 300 tdi motor til defender (16-02-2011 21:28:46) (svar på 108563)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.180.253)
vi kan bytte jeg har en 1.122 ratio transfer monteret i min defender men vil gerne tilbage til 1.14


claus
Index
108578: sv: Disco 1 300 tdi motor til defender (15-02-2011 19:40:13) (svar på 108557)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.22)
Hej Stefan

Jeg har en 110 DEF med en 300TDI monteret med en ZF automatgearkasse.

Fakts:
Jimmi P og jeg sæl' har bygget en ZF'r i min bil for ca 3-4år siden, om det kører godt: JA framragende og den har været en tur på Island og gu' ved hvormange gange i Norge

CITAT:
"kan man så uden større udfordring få den til at side i en defender?" Det kommer saft suse mig and på hvordan dine evner er til at skrue, og ikke bare løsne en vandpumpe/topstykke/starter.. der driller lidt. Har du et værksted med lift og hele svineriet og en super god makker der kan give et nap? (tak JP)

For når det driller så må du ikke gå ned på en lille detalje.

PÅ min 110'r passede div beslag.

En detalje, jeg har brugt hydraulikslanger fra den lokale traktor/lastbil værksted der blev brugt ½" slanger til oliekølern, det er vigtigt at den kommer til at sidde så den får ordenligt med køling.

Vigtigt vigtigt:
når du sætter din konverter på plads skal gearkassen stå op og så lader du konvertern dumper forsigtigt ned over akslen og den skal helt ned,,, (drej den mange gange til du er SIKKER) for det koster en ny autobox

Ang svinghjul
Når dette er afmonteret, så sidder der en lille bronze bøs som styre højgearsakslen, det bøs fjerned vi på min for at kunne få autobox'n op, så sparre du en op og nedtur med gearkassen.

Parring af Auto og trans'n
Her er det vigtigt at du har styr på dine bolte, for der kan ske dette at en forlang blot kan gå ind og spærre i transgearboxen, det er lidt svært at forklare hvilken bolt der er tale om,,, men den sidder næsten overst mellem R380(autobox) og centerdiff, bolten må max være 40mm så vidt jeg husker.

Men ja det kan lade sig gøre, en af de største udfordinger er at få lave en ny konsol til gearvælgern.

Det var meget vanskeligt for mine pølsefingre at skrue konverter'n fast med de 4 bolte inden i (koblingshuset) el bag ved bundkaret om man vil(nej man skal ikke have bundkaret af) HUSK LOCTITE

Udover mangel på plads til at komme til, på gik det fint. (Jimmi sir' vist noget andet)

Du kan godt beholde dit midtersæde,,,, hvorfor skulle det fjernes forstår jeg ikke.

Jeg håber det kan hjælpe dig og det har kastet lys over projektet.

Men du er velkommen til at gi' mig et kald, hvis du vil vide mere i detaljer.
Index
108593: sv: sv: Disco 1 300 tdi motor til defender (16-02-2011 07:19:33) (svar på 108578)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Henrik.

Fra hvilken bil kommer din 300TDi/ZF automatic ??

1270
Paw
Index
108601: sv: sv: sv: Disco 1 300 tdi motor til defender (16-02-2011 09:08:20) (svar på 108593)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.104.20.22)
Til PJ

Motoren er den der altid har siddet i min bil.

ZF boxen kommer fra en Engelsk leverandør.

Box'n er kommet med den flange der boltes på motoren og selvfølgelig konverter.
......................................

Det skal lige nævnes at jeg skifted olie samt olie filter på ZF box'n ved samme lejlighed.