tilbage

Land Rover Forum  

Index
113586: Softtop og offroad (22-08-2011 16:34:09)
Ulrik Christensen #8780, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.137.157)
Hej Alle

Jeg mener et sted at have læst med at skal have en roll cage, inden under sin soft top, hvis man ønsker at kører Off Road med DLRK - Er dette korrekt? og i så fald, hvad er kravnene mht Roll Cage og Soft Top?

Jeg ville gerne vide dette, da jeg overvejer at sætte en Softtop på min Serie 3 (når jeg nu engang får den færdig)

Index
113587: sv: Softtop og offroad (22-08-2011 17:07:03) (svar på 113586)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Det er ikke et krav - men gør det nu!

En softtop hjælper ikke hvis det går galt, om det er off road eller på vej er lige meget.

Det er DIT liv.

Roll Cage SKAL have fat i rammen på din bil!

Med venlig hilsen
Jørgen
Index
113588: sv: sv: Softtop og offroad (22-08-2011 17:19:26) (svar på 113587)
Ulrik Christensen #8780, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.137.157)
Kender du til nogen som har en soft top + roll cage - kunne godt bruge nogle billeder - Da min serie er på hvide plader, ville jeg jo gerne kunne have folk bag i (ikke mens off road) så derfor er en skrå stiver ikke lige det bedste...

Index
113590: sv: sv: sv: Softtop og offroad (22-08-2011 17:46:51) (svar på 113588)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej

Kontakt Kjeld hos tohuse auto hans 88” http://www.tohuseauto.dk/img2.html har det du søger.

/Jørgen
Index
113600: sv: sv: sv: Softtop og offroad (22-08-2011 19:47:20) (svar på 113588)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Ulrik

Her er en god og flot løsning efter min mening, scroll ned af siden. I øvrigt bakker jeg Jørgen 100 % op, hvis du alligevel er igang med renovering. Lav noget der går ned på rammen.

http://www.eastcoastrover.com/77.html

MVh.
Mads
Index
113601: sv: sv: sv: Softtop og offroad (22-08-2011 19:49:05) (svar på 113588)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.70.244)
Prøver lige at oploade et par af soft top med bøjle.
Index
113589: sv: sv: Softtop og offroad (22-08-2011 17:36:13) (svar på 113587)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Altså jeg ved godt at jeg går op imod en grundlæggende opfattelse hos rigtig mange, men jeg vil til stadighed påstå at en bøjle der står på ladkanten er bedre end ingenting. Langt bedre. En hard-top står jo også på ladkanten. Naturligvis holder den ikke til at rulle flere gange rundt ned af skrænt, eller at bilen kører ud over en bro og lander direkte på bøjlen. Skal en styrtbøjle holde til det, så skal det slet ikke være en bøjle men netop et "cage" altså et bur!

Men en bøjle der står på ladkant er faktisk tilstrækkelig for det engelske militær. Så mon ikke det rækker til en seriebil, der ikke skal deltage i de vilde manøvre, men gerne må kunne klare en tur i grøften?

Mvh Niels
Index
113591: sv: sv: sv: Softtop og offroad (22-08-2011 17:54:28) (svar på 113589)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Niels

En 88" - 110" giver ikke meget højde efter en tur på taget se på http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=113536#113536 det er det samme hver gang, alu kan ikke holde til det. Og efter som ladet er af alu er det ikke stærk nok

Med venlig hilsen
Jørgen
Index
113592: sv: sv: sv: sv: Softtop og offroad (22-08-2011 19:12:05) (svar på 113591)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.2.72)
Jeg har en bøjle som der står på ladkanten. Ja jeg ved godt at det ikke er en super løsning. MEN det er i mine øjne bedre end ingenting. Men jeg vil have en ordenlig styrtbøjle på en gang jeg finde den rette.
Index
113593: sv: sv: sv: sv: Softtop og offroad (22-08-2011 19:20:35) (svar på 113591)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Så vidt jeg kan se, så er det truck-cap'en i sig selv, der har givet efter. Ladkassen ser intakt ud. Det er jo ikke alu-pladen i sig selv der skal holde til bøjlen, men ladkassens konstruktion, og den er temmelig stiv. Kanten er endda forstærket med galvaniseret stål.

Som sagt, jeg siger heller ikke at en bøjle på ladkant gør bilen klar til Dakar Rally eller Baja 500, men den vil kunne holde afstand mellem sæder og Moder Jord dersom bilen lægger sig om på "taget". Det er jeg sikker på, lige ind til jeg får beviser for det modsatte.

Mvh Niels
Index
113611: sv: sv: sv: sv: sv: Softtop og offroad (23-08-2011 08:07:56) (svar på 113593)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
jeg ved af bitter erfaring at det ikke er lad kanten der bøjer, så en bøjle der står på kanten og er boltet rigtig godt fast må være bedre end ingenting..
Men vi kan ikke blive uenige i at en der har fat i rammen er mere optimalt
Index
113613: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Softtop og offroad (23-08-2011 09:00:06) (svar på 113611)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Vi kan ikke blive uenige om at en solid bøjle eller ligefrem et bur svejset til rammen er bedre end en bøjle på ladkant. På den anden side så er der tre måder på alting. De fleste af os  kører jo heller ikke rundt med DASU godkendte Rally-bure i vores personbiler, selvom det utvivlsomt også ville være mere sikkert. Men der er nok en grund til at de sidder i Rally-biler.  De bliver trods alt som udgangspunkt kørt lidt anderledes end en vanlig borgergryde. I hvert fald indtil ejeren af borgergryden glemmer at han ikke er Carlos Sainz! 
Sådan er det vel også med vores biler. Som sagt hvis man ikke kaster sig ud i forehavender hvor man ricikerer mere end at den lægger sig om på siden eller taget, så mener jeg at en bøjle solidt fæstnet på ladkanten langt hen af vejen er tilstrækkelig. og den vil gøre en verden til forskel fra stængerne til softtoppen eller den nedfældelige forrude-ramme.

En truck-cap er åbenbart ikke sikker, men det er jo også kun et tag og en bagside der er skruet sammen med nogle små skruer. Det klapper jo sammen som et korthus. Måske en bøjle på ladkant her ikke bare er "Hill-Billy" stil. 

Fordelen ved en bøjle på ladkant er at det ikke er nær så stort et indgreb i bilen. Selv bruger jeg en på ladkant, da jeg skal bruge pladsen i ladet og ikke er interesseret i at ombygge min veteran mere end højst nødvendigt. På den anden side ønsker jeg at der er lidt mere end soft-toppen til at holde sæderyggen over jordhøjde skulle den lægge sig om på siden eller taget

Mvh Niels
Index
113616: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Softtop og offroad (23-08-2011 10:56:06) (svar på 113613)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej alle sammen,

Her et lille pip fra en der har været rundt på låget.

Jeg havde en 90" hardtop, kommer kørende med 80+, der er så en der vælger at se stort på nogle hajtænder, han rammer mit h.baghjul, han køre ca. 50, det puf jeg får gør bilen bliver skubbet ind i kantstenen på et helleanlæg, så begynder luftturen alle hjørner bliver rundet lidt, hele bagakslen bliver revet af, taget er nede og smadre indstrumentbrædtet, forruderammen forsvandt, fordørerudderammer blev kvast, begge øverste hardtop hjørner var banket ind, bagdørsrude smadret, de to små bagruder hoppede ud, det eneste der var i kabinen var det sæde jeg sad i, hardtopsider og sideruderne i toppen var hele. Den lander på bugen, og da skyen af de to sække cement jeg lige havde hentet i byggemarkedet havde lagt sig, kom der en venlig dame og lukkede føredøren op og skulle høre til mit velbefindende, efter en tur gennem sygehusets røngentafdeling blev jeg send hjem og pleje mit ømme og lidt blå skrog.

På baggrund af denne oplevelse vil jeg til en hver tid påstå at det er mindst lige så vigtig at sikre taget over frontruden, når siderne i en standard hardtop efter den behandling ikke har slået en fold og begge ruder sider i og er hele, og ladkanten 100% indtakt, er en bøjle der står på ladkanten ok, sælges forøvrigt også af anerkendte firmaer.

Ingen tvivl om at et fuldt bur er det eneste helt rigtige, og det skal nok ikke være hjemmestrikket.

Nogen vil måske nok påstå at jeg må have slået mit hoved, i dag køre jeg rundt og leger i en 90" softtop, da jeg købte den havde den en bøjle der står i bagkassebunden, men det burde der laves om på så den også går over dørene og ned langs A-stolperne og på tværs over forruden.

Når forruderammen ikke kan holde på en hardtop model, holder det slet ikke på en softtop eller truckcap.

Mange hilsner Per
Index
113617: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Softtop og offroad (23-08-2011 11:09:23) (svar på 113613)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Kære bøjlebrugere (nuværende og kommende)

Med fare for, igen, at blive udråbt til gammel sur mand, vil jeg lige komme med et par indspark vedr. bøjler.

1. Bøjler der alene er monteret på ladkant eller hjulkasser kan med succes anvendes som tørrestativer eller befæstning for antenner, flag og lamper, men de har ingen sikkerhedsmæssig værdi. Argumentet med at "det er da bedre end ingenting" er efter min subjektive opfattelse noget sludder, da det skaber en falsk tryghed.

2. Vores klub er medlem af ARC "Association of Land Rover Clubs" På hjemmesiden www.alrc.co.uk kan man under "Regulations" nederst, finde regelsættet for godkendte styrtbøjler og bure, materialevalg, fremstillingsvejledninger, monteringsvejledninger, kvalitetskrav og meget andet.

mlrh Claus
Index
113618: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Softtop og offroad (23-08-2011 11:29:07) (svar på 113617)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Claus

Jeg er aldeles uenig, og føler mig bekræftet i Per's historie. En god bøjle på ladkant vil gøre en forskel.

Det er rigtigt Association of Land Rover Clubs har et regelsæt vedr. bure, men det er for deltagere i Comp-Safari og den slags! Præcis som DASU har regler vedr sikkerhedsbure til motorsport i al almindelighed.

Jeg ved at der er i hvert fald et medlem der har været på taget i LWT med en bøjle på ladkant og som har rullet bilen tilbage på hjulene og fortsat.

En bøjle på ladkant er som sagt rigelig til det engelske militær, og bruges vist endda også på de danske "GD'er"
Og forhandles af Safety-devices. (Se billed)

Så indtil nogen kan komme med konkrete eksempler på at en åben Land Rover med bøjle på ladkant har været rundt på "taget" og at bøjlen i den forbindelse ikke var til nogen nytte, så vil jeg fastholde at en bøjle på ladkant vil være tilstrækkelig for sådan en som mig, der ikke agter sig til Speed Challenge el. ligm.

Bare min 2-krone

I al venskabelighed.

Mvh Niels
Index
113619: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Softtop og offroad (23-08-2011 11:34:23) (svar på 113617)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Se Claus det var guf, så kan der også hænges mormor trusser til tørre uden stativet blæser væk ;-), glæder mig at min bøjle er på side 8 med anvisning på der del jeg mangler under ladkassen, (er gemt under foretrukne) og Claus det er ikke gammelmands opstød - det er oplysning.

Mvh Per

Index
113635: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Softtop og offroad (23-08-2011 23:20:04) (svar på 113619)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.163.141)
Claus, du plejer bare dit image:-)
Index
115702: sv: Softtop og offroad (22-10-2011 09:32:32) (svar på 113586)
Jan Vinnergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.174.204)
Hej

Jeg har lavet en styrtbøgle til min 90" fra 1985, men er rent ind i det problem at synsmanden ikke vil godkende det øverste befestningspunkt for sikkerehdsselen! Er der nogen der har erfaringer med dette problem?

Er der nogen der ligger inde med tegniner eller anden beskrvelse af montering af sikkerhedssele på lad/tværvægs kant?

Hilsen
Jan Vinnergaard
Udsigten 8 Bogø

tlf 4084 7018