117800:
Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (07-12-2011 11:43:37)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Alle.
Har en Disco 1, 300Tdi som er rustet væk, og en 90" Defender 2,25B fra 1984 med død motor.
Overvejer at lave een god bil, ud af disse to :-)
Går ud fra, at det er en R380 der ligger i Discoen i dag (?), men hvilken er det så på 2,25B motoren ??
Syntes at kunne læse, at de fleste "løber panden mod muren" når de vil have en Disco 300TDi gearkasse(R380) med over i en Defender.
Derfor vælger de fleste, at tilpasse motoren til den eksisterende gearkasse, som i de fleste tilfælde er fra en 2,5N/A (LT77) ??
Problemerne skulle tilsyneladende være, at i en Defender ligger motoren bag forakslen, mens den i en disco ligger foran.
Så hvis man vælger at bruge de originale gearkasseophæng, for at bibeholde kardannerne, så ender motoren MEGET langt fremme.
Hvis man i stedet vælger at montere motoren "korrekt", så løber man ind i problemer med tilpasning af kardanner, og med gearstængernes placering i kabinen.
Her har jeg så læst noget om, at man kunne bytte om på for og bag kardan, for at bibeholde løse dette. Hvorved det hele skulle komme 9,5" længere bagud ??
Men hvad så med gearstængernes placering ??
Og uanset hvilken af disse løsninger man vælger, så skal alle ophæng fra Disco flyttes med over, og påsvejses !!??
Tilbage var muligheden for at tage en automatgearkasse, men hvilken passer, og hvilke problemer løber man så ind i ??
For jeg går ikke ud fra, at alle automatkasser (ZF ?) er ens, om de sidder på en 3,9V8 eller en 300TDi ?
Ligeledes overvejer jeg at tage akslerne med over, men dette burde vel være "plug and play", ikke ??
Lad høre, alle Jer der har kæmpet med samme problemstilling :-)
1270
Paw