tilbage

Land Rover Forum  

Index
129242: 3vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (25-12-2012 14:02:54)
hans jørgen johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.105.90)
Hej jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man ser forskel 3 vs. 5 hovedlejet motor ps har lige købt en ex mill. 88
Index
129244: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (25-12-2012 16:35:51) (svar på 129242)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.219.130)
Tillykke med bilen Hans Jørgen.

Den bedste måde at tjekke det på, er at kigge på siden af motoren. På en 5-hovedlejers motor er der nogle forstærkningsripper lige over bundkaret og på siden af motoren som vist på billedet. Det er der ikke på en 3-hovedlejers. Nogle vil sige at det er farven man kan se det på, hvor de røde skulle være 5-hovedlejers motorer og de blå/grønne skulle være 3-hovedlejers motorer. Men mange motorer er blevet malet om senere hen, så det kan være meget misvisende. Jeg har både set røde 3-hovedlejers motorer og blå/grønne 5-hovedlejers motorer.

mvh

2547 Steen G-S med både 3 og 5 hovedlejers diesel motorer.

www.lalo2.dk
Index
129245: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (25-12-2012 17:31:24) (svar på 129244)
hans jørgen johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.105.90)
Tak for svaaret hvordan er holdbarheden på 3hovedlejet vs 5 hovedlejet ps skal man bruge 20-50 olie eller kan man køre på 15-40
Index
129246: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (25-12-2012 17:47:59) (svar på 129245)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Jeg har selv en 88" med ex. mill motor i.

Hvis olien er for tynd så flyder den for hurtigt væk fra de lejer og falder der skal smøres. Det ser man ved at den døjer med at holde smøretrykket.

Så hvis du vil forsøge dig med forskellige olier, så er den bedste investering du kan gøre at montere en olietryksmåler. Jeg kan ikke huske det nøjagtige tryk, men olielampen i seriebilerne har ry for at være meget sensible (lyse ved et højt tryk), det er selvfølgeligt en god ting, men siger ikke så meget reelt om hvordan olien holder tryk.

Jeg har selv kørt rigtigt meget med Castrol Classic 20-50 som holder godt og kun ryger moderat.
En anden udemærket olie er Biltemas 20-50 som også er ok og meget billigere.
Derimod køre min ikke særligt godt med 15-40. Den både ryger betydeligt mere og forbruger olien hurtigere.
Men det afhænger jo helt af hvor slidt ens motor er og min er åbenbart ikke så tæt som den har været.

Hilsen
Jens
Index
129247: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (25-12-2012 18:08:55) (svar på 129246)
hans jørgen johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.105.90)
Tak for svaret jens så vil jeg holde mig til castrol 20-50 ps hvormange km har din kørt
Index
129248: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (25-12-2012 18:23:15) (svar på 129247)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.226)
Klubbutikken tilbyder også en god 20/50 olie.

Det samme gør www.koenigwinches.dk
Jeg begyndte på olien fra Koenigwinches før klubbutikken fik Millers Oil på hylderne.
Så jeg skifter ikke, fordi min motor har 'vænnet' sig til den Agip Oli, som Koenigwinches
sælger til den yderst fornuftig pris. Lars sender hurtigt - jeg køber altid seks dunke á
fire liter.

Castrol er ret dyr.

Iflg. datablade er Millers en fin vare - og så støtter du vor klubbutik.
Index
129249: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (25-12-2012 19:32:05) (svar på 129248)
hans jørgen johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.105.90)
Kan man købe reservedele filtre mv i klubbutikken eller hvor handler i
Index
129250: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (25-12-2012 19:53:35) (svar på 129249)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Reservedele kan købes ved feks Williams, 4wddanmark.dk eller i UK ved Paddockspares, Craddockspares, LRSeries osv..
Hvad skal du bruge hans Jørgen? Skal det være hurtigt er det i DK, skal det være billigt (eller evt. originalt) så i UK. De "billige" Britpart og Bearmach dele er ikke så billige i længden hvis du kan bruge det råd til noget...
Du er velkommen til at maile hvis du vil have flere gåde råd...
Vh
Ole

Index
129251: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (25-12-2012 20:13:46) (svar på 129250)
hans jørgen johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.105.90)
Tak for svaret ole jeg skal bare bruge nogle småting som nye bag lygteglas de gamle er falmet oliefilter brændstoffilter pakninger mv jeg prøver willams efter jul ps nu har jeg da fundet ud af at min motor er en 3 hovedlejet ha ha vh hans j
Index
129254: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (25-12-2012 22:31:28) (svar på 129251)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.19)
Ole Meldgaard, en flittig annoncør i Oasen, har også dele til Serie-biler.
Index
129256: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (25-12-2012 22:46:19) (svar på 129247)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Det er dælme svært at sige, den er fra 1981 og motoren har været renoveret en gang i mellemtiden inden jeg blev kustode.

Et forsigtigt bud ville være godt 500.000Km.

Hilsen
Jens
Index
129260: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (26-12-2012 06:33:33) (svar på 129256)
hans jørgen johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.105.90)
Hvor tit skifter i olie regner med at kører ca 5000km om året ps er indmeldt i dlrk har bare ikke fået mit medlemsnummer
Index
129261: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (26-12-2012 08:49:01) (svar på 129260)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.59.84.34)
Hvis du ikke kører mere, så skift en gang om året.
Index
129262: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (26-12-2012 08:57:09) (svar på 129260)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.201)
Du bør skifte alle olier og filtre årligt. Incl. rensning af de filtre og udluftninger, der skal renses.

Hvis du ikke har en instruktionsbog, så køb een i klubbutikken. Så er du meget godt hjulpet og har alle oplysninger på skrift!

Man bliver faktisk klogere af, at læse bilens lille 'håndbibel'!
Index
129272: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (27-12-2012 05:25:28) (svar på 129262)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Alle relevante manualer mv kan downloades gratis som pdf filer - gratis! Bare ikke på Dansk!
Index
129274: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (27-12-2012 08:35:42) (svar på 129272)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.63)
Index
129271: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (27-12-2012 01:57:14) (svar på 129260)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Som de andre skriver; en gang om året ved 5000km.
Jeg vil tilføje at du bør gøre det når den sættes ind for vinteren på samme vis som landmændene gør med deres mejetærskere, så der ikke står vand i bundkaret og forekommer syre i olien der tærer motoren - bare for at være på den sikre side.

Det er altid en god ide at skifte oliefilter ved hvert olieskift, selvom der kun foreskrives ved hver andet. Filtrene koster 30kr eller noget i den stil, så det er pebernødder at spare ved at springe over.

Ud over instruktionsbogen kan jeg anbefale Haynes værkstedshåndbog, der er et væld af gode instruktioner om stort og småt, samt reservedelsbiblen med alle Land Rovers "part numbers" på dimserne.
Det er ofte meget nemmere at søge oplysninger på nettet hvis man har dette nummer at søge på og der er nogen fine "eksploderede" tegninger der viser dig hvad der allerede er faldet af bilen og hvordan den kommer til at se ud hvis du ikke vedligeholder den.

Hilsen
Jens
Index
129273: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3 vs 5 hovedlejet 2.25 dieselmotor (27-12-2012 05:58:35) (svar på 129271)
hans jørgen johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.107.249)
Tak for alle svarerne man kan virkelig få meget god hjælp herinde