tilbage

Land Rover Forum  

Index
132312: Utæt Servo!! (27-03-2013 14:55:52)
Torben Vestergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.226.121)
Hej folkens

Så fik vi pakket dieselpumpen og vaccumpumpen om....Fandeme om ikke servoen lækker olie nu...

Her hørt at 2 spsk fulde med bremsevæske i servobeholderen kan tætne, men er det ikke en røver??

Nogle fif til adskillelse af pumpen? Den lækker ved akslen ud til rem hjulet samt et andet sted jeg ikke lige ved endnu.

Pakningssæt(rep kit) er bestilt hos William's i dag. Det er en 5 bolts pumpe!

LR 90 årg 84 med eftermonteret turbo 2,5 ltr

Kan det "bare" være luft eller møg i systemet efter motor rens da vi lavede dieselpumpe ???

Kan jeg køre med "problemet" over påsken....Lidt terrænog 500 km på landevej ca..

Tak for svar på forhånd

Torben
Helsingør
28118980
Index
132315: sv: Utæt Servo!! (27-03-2013 17:20:29) (svar på 132312)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Så længe det ikke fosser ud og du topper op så går det nok!!
Hvis den med bremsevædske også holdt andre steder end der hvor kragerne vender, så blev der solgt mere bremsevædske end rep kits til pumper :-)
Du kan finde en manual til rep af pumpen et sted på nettet som jeg selvfølgelig ikke kan huske, men prøv Google.. Jeg har ompakket et par pumper og det var nemt!
MEN det skal være paknings sæt af original kvalitet, ellers kan du lige så godt lade være! Britpart passer ad lort til!!!
Index
132316: sv: sv: Utæt Servo!! (27-03-2013 18:23:53) (svar på 132315)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.22.33)
Staltip med bremsevæske er baseret på bremsevæsken opløser/blødgøre den gl.pakningen, "lad vær" med sådan noget knald det holder ikke...

Du kan evt. prøve med http://www.lucasoil.com/products/display_products.sd?iid=28&catid=9&loc=show&headTitle= - Lucas Power Steering Stop Leak

men den rigtige løsning er nye o-ring/pakning
Index
132324: sv: sv: Utæt Servo!! (27-03-2013 21:19:18) (svar på 132315)
Torben Vestergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.226.121)
Nu er jeg kommet det lidt nærmere...Den røde gearolie er sprøjtet ud under kørsel henne omkring beholder.

Bilen virker lidt stram i servoen og pumpen brummer lidt som var der for lidt væske i. Det. er dog ikke tilfældet.

Min mekaniker har overfyldt beholderen i bedste mening fordi pumpen jo er utæt. Det skaber overtryk under kørslen, åbenbart og derfor sprøjter det ud over det hele og derfor brummer servoen, måske fordi olien ikke kan løbe uhindret frem og tilbage...

Giver det mening?

Torben
Index
132326: sv: sv: sv: Utæt Servo!! (27-03-2013 21:36:03) (svar på 132324)
Torben vestergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.226.121)
.....men derfor skal jeg stadig skifte pakninger i pumpen. Det er klart. Jeg har som før skrevet, bestilt et rep. kit hos Williams i Farsø. Det er jo nok det rigtige som de sælger.
Index
132328: sv: sv: sv: sv: Utæt Servo!! (27-03-2013 21:52:47) (svar på 132326)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.56)
Utæt servo er fejl på styreapparatet...

Servo skal have en bestemt påfyldningsmængde ellers kan trykket ødelægge pumpen.

Servoolien skal skiftes hvert år, da den opsamler fugt/vand. Det kan skade pumpen især om vinteren, hvor frostgrader kan føre til, at pumpen bliver sprængt.

Måske er det billigere med en ny pumpe...
Index
132331: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt Servo!! (28-03-2013 13:15:21) (svar på 132328)
Anders Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.83.31.198)
Ahhh, kære Sehstedt, du er for tidligt ude, det er ikke 1. april endnu.
Men godt fundet på, hehe
Index
132332: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt Servo!! (28-03-2013 13:44:06) (svar på 132331)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.245)
Nu har en kollega haft den ubehagelige oplevelse, at servopumpen på sin bus var blevet frostsprængt på en tur til Sverige, så det er altså muligt og ikke ukendt i Sverige!

Hvis du kan modbevise, at det ikke kan lade sig gøre, vil jeg fortælle det til min kollega og Mercedes-værkstedet i Falun.
Index
132336: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt Servo!! (29-03-2013 01:09:19) (svar på 132328)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 88.83.30.35)
Utæt servo er fejl på styreapparatet...???

Jeg var ikke klar over servopumpen kunne se hvor meget servovæske der er i reservoiret og så regulerer trykket derefter, men ok man bliver klogere hver dag...

En sprængt servopumpe ses uhyre sjældent og vil mere sansynligt være et udslag af en høj viskositet på den kolde olie, som så resulterer i et forøget tryk der kan få pumpen til at sprænge.
Har selv haft succes med brug af hydraulikolie fra flyindustrien på hydrauliksystemer derunder servopumper når temperaturen er nede på -35-40 grader.

Men vil dog ikke afvise en pumpe engang er frostsprængt, men derfra at anbefale, at vi alle så skal have skiftet servovæske hvert år...NEJ!
Index
132337: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt Servo!! (29-03-2013 08:45:43) (svar på 132336)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.95.137.225)
Paul har vel ret i sin melding om at :
"Utæt servo er fejl på styreapparatet...?"
Ved syn vil man opfatte det sådan og vil kunne kassere bilen, ikke sandt.

De bedste hilsner til Paul og alle andre
Mvh
Verner 4586
Index
132339: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt Servo!! (29-03-2013 14:27:57) (svar på 132336)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.22.33)
Blot for Info..

Med fare for at indlæget blive misfortolket - tillader jeg lige at knytte en bemærkning til hydralikolie fra flyindustrien.

Grundlæggende bruges der to typer hyd-oil til fly/hyd-systemer. Mineralsk (MIL-5606) eller syntetisk (Skydrol) hyd-oil... Det er kun den mineralske olie som kan anvendes til biler, idet den syntetiske kræver speciel o-ring/pakning (EPR) som ikke opløses af den ætsende Skydrol, normale paknings matrialer er ikke kompatibel... men finder man hurtig udaf da olien vil pisse ud alle steder...!

"Advarslen" - går altså, på at brug af Skydrol på biler idet den bestemt udgøre en sikkerheds risiko - for en selv samt med/modtrafikanter.

Ellers er det korrekt at MIL-5606 har en viskositet som er lav sammenlignet med eks.vis. Dex.III ATF. MIL-5606 har en temp-spec fra -54 til +134 C drg.

ca. omkring
ATF : 7.5 cSt.
MIL-5606 : 5.1 cSt.
Skydrol : 6.0 cSt.

Land Rover har iøvrigt en udemærkt COLD CLIMATE POWER STEERING FLUID til netop formålet.
Index
132327: sv: sv: sv: Utæt Servo!! (27-03-2013 21:51:12) (svar på 132324)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Nej det giver ikke mening!
Olien fiser kun ud fordi nuværende system er slidt! Udskift efter tidl anvist, så kører det igen.

Index
132383: sv: sv: sv: sv: Utæt Servo!! (31-03-2013 22:18:37) (svar på 132327)
Torben Vestergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.226.121)
Hej gutter

ak indtil videre for alle jeres indlæg. Der er dog også nyt i sagen. Vi har konstateret følgende:

Efter gentagne udluftninger på skruen hjælper det på styringen i en times tid. Derefter bliver den træg at dreje igen på rattet.
Nede i beholderen bobler den røde olie lystigt under tomgang,(og sprøjter lidt mere ud under kørsel) hvilket må betyde at det ellers lukkede system trækker luft et sted fra (gætter vi på--)

Jeg har fået tilsendt 2 o-pakninger fra Williams-En med Ø 87 mm i 3-4mm tykkelse samt en mindre og kraftigere ø 30mm som er 7 mm høj.
De blev sendt ud fra min forklaring som går på at pumpen bla.a lækker der hvor akslen går ud på svinghjulet til remmen.

Jeg går ud fra at pumpen skal afmonteres for at pakke den om? Jeg må lede efter det på nettet???

Påskehilsner
Torben
28118980
Index
132441: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt Servo!! (03-04-2013 09:32:00) (svar på 132383)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det er vel det her kit du har fået.. http://www.paddockspares.com/stc1633-pas-pump-seal-kit.html

Store o-ring er til huset - lille pakdåse er til akslen…

Ja.. pumpen skal af, og op i skruestikken.. http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=55269
Index
132448: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt Servo!! (03-04-2013 20:09:50) (svar på 132441)
Torben Vestergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.219.201)
Hej Ole (og jer andre)

Ja det er lige præcis det pakningssæt. Vi brugte kun den lille dog.

Takker her hjælp og for div. indlæg(-dette er ikke en reklame for pampas)

Hun er nu så tæt som hun nogensinde har været i understellet.

Men så laver døren lort i den og hun er åbenbart så glad for mig at hun forsøger at låse mig inde....

Mvh

Nu frigivne

Torben