tilbage

Land Rover Forum  

Index
136360: startproblemer (15-09-2013 11:22:43)
Hans-Jørgen Johansen #8987, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.107.92)
Dav jeg har en 88 serie 3, der ikke kan starte selvom der er masser af strøm og den lader også men hvis jeg sidder en lader på ca 20 min så springer den fint igang ?
Index
136361: sv: startproblemer (15-09-2013 11:45:23) (svar på 136360)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Det er formentlig dit batteri der er brugt op, du kan godt måle over 12 volt på et batteri der er brugt op, der er så bare ikke nogen ampere på og det er dem du skal bruge til at drive starteren rundt med.

Prøv om du kan låne strøm fra et andet batteri og så tage +polen af dit eget batteri og sætte et startkabel fra lånebatteriet på dit +kabel og så selvfølgelig fra -polen fra lånebatteriet gennem startkabel til din motor.

Ligesom at hjælpestarte, bare frakoble dit eget batteri.

Det typiske ved et batteri der er brugt op, er at den kun kan holde strømmen kortvarigt.

Forresten, hvad mener du med masser af strøm, er det noget du måler eller fiser startmotoren villigt rundt.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
136362: sv: sv: startproblemer (15-09-2013 11:59:03) (svar på 136361)
Hans-Jørgen Johansen #8987, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.107.92)
Det jeg mente var at jeg kunne måle 12 v og når den kører 14 v jeg er desværre nybegynder såe men hvad er et godt batteri til en 88 serie 3 ex milli
Index
136363: sv: sv: sv: startproblemer (15-09-2013 12:16:08) (svar på 136362)
Peer Gotthardsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.104.46.149)
Køb et batteri af kendt mærke, Varta f.eks, og hold dig for guds skyld fra batterier fra Thansen, Biltema og Jem og fix..de duer ikke!!!!!!!!
Index
136364: sv: sv: sv: startproblemer (15-09-2013 12:41:26) (svar på 136362)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Godt, så kan vi konstatere at din generator lader fint og det mest sandsynligt er batteriet der er brugt op.

Men du nu er ved at rode med kabler så kontroller alle dine batterikabler, specielt alle stelforbindelserne, der løber jo lige så meget strøm tilbage til batteriet gennem de sorte kabler, som der løber frem gennem de røde kabler.

Et godt batteri.....hmmm der er meget religion i batterier, men jeg er helt enig i at købe et kvalitetsbatteri, men hvis finanserne er små så har jeg rimelig gode erfaringer med batterier fra Harald Nyborg.
Dem har jeg brugt på mine menneskebiler i mange år.
Så hvis du ikke kører meget med El-spil, så kunne de være en løsning.

Til EL-spil kan man jo f.eks. købe Odysse batterier til mange tusinde kroner - de er gode!

Men man siger jo at alt over 4-5 års levetid på et batteri er ren foræring.

Og husk - det du ikke ved, har du bare ikke lært endnu - så spørg endelig.

Mvh
Kenneth Poulsen

Index
136365: sv: sv: sv: sv: startproblemer (15-09-2013 12:56:17) (svar på 136364)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej

Biltema har også gode batterier men de koster også penge ;)

http://biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batteri-ovrigt/Bilbatteri-8021051/

Husk det skal være et som kan lever meget startstrøm, når det er en diesel.

/Jørgen
Index
136366: sv: sv: sv: sv: startproblemer (15-09-2013 13:00:12) (svar på 136364)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.140.174)
Har egentlig også gode erfaringer med "Harald-Skrald"batterier som eks. fritidsbatt. 6779 på 90 Ah. som desværre har hoppet op i pris. Biltemas batterier er også OK. Du kan med fordel sætte en lader til batteriet med jævne mellemrum- er der kun en lille Lucas-generator i bilen, når den ikke at oplade batteriet ved kortere ture og et halvt opladet batteri lever ikke længe. Kan også være der er en strømlækage, der tapper batteri. Men der er andre der med fordel har anskaffet Varta-batteri til nice-price. Prøv at taste "batteri" i Forums søgefelt.
Index
136371: sv: startproblemer (15-09-2013 14:26:41) (svar på 136360)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Tja, jeg har levet fint med Jem&Fix batterier... (2 stk i serie, 24v)
Måske fordi jeg har hovedafbryder på (som altid bliver brugt) og engang imellem sætter C-TEK laderen på. Sådan bare for at optimere.. Jeg kører korte ture!!
Klart skal der spilles med el spil, er der krybestrømme og ingen hovedafbryder - så kan man da hurtigt aflade batterierne.
Index
136374: sv: sv: startproblemer (15-09-2013 14:38:37) (svar på 136371)
Hans-Jørgen Johansen #8987, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.107.92)
det der sidder på er et varta 830 95 amp. fra 2009 så det er 4 år gammelt , det da ikke så lang tid ?
Index
136376: sv: sv: sv: startproblemer (15-09-2013 14:57:35) (svar på 136374)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.216.109)
Passer man et batteri, som et lille barn, holder det i mange år. Dvs. det skal holdes fuldt opladet og polerne rene. Batterier, der skal efterfyldes med vand, er "Few-and-far-between" Ser med jævne mellemrum folk der kommer og skal have byttet batteri, der er købt i ALDI. De batterier ALDI sælger er udemærket, men det går på man bruger og aflader batteriet i eks. kolonihavehus ell. båd og når sæson er slut, undlader man at oplade det, men stiller man det i redskabsskur vinteren over og når man tager det frem
om foråret, er det dødt og "Gud-siikke-noget-lort" ned og bytte det. Men det er der ingen batterier der kan holde til.
Index
136377: sv: sv: sv: startproblemer (15-09-2013 14:59:10) (svar på 136374)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Næe men det kommer jo an på hvordan det er blevet brugt, hvis det aldrig har været ladet fuldt op med køreture på 25-30 km så dør det på 4 år.

Som der skrives så kan en intelligent lader levetidsforlænge et batteri betragteligt.

Mvh
Kenneth Poulsen