tilbage

Land Rover Forum  

Index
142833: Sort røg, ingen kraft og larmende indsugning (25-05-2014 19:34:45)
Nils Yde Frederiksen #9071, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 92.243.229.144)
Her i går, efter en tur, hvor bilen kørte fint, begyndte den pludselig at ryge kraftigt, miste trækkraft og larme fra indsugningen. Det lyder som om motoren suger vakuum og slet ikke får luft nok. Sådan en susende lyd fra indsugningen, sammen med sort røg, når der accelereres. Jeg har haft luftfilteret ude, men det ser ikke voldsomt beskidt ud. Det blev også skiftet på service i februar.

Nogen forslag?

Som en sidenote, oplevede jeg også lidt sort røg et par gange efter sidste tankning, indenfor den sidste uges tid, samtidig med, at jeg syntes tankmåleren opførte sig lidt underligt lige efter tankningen (faldt hurtigt, men steg igen efter genstart af motoren). Synes dog ikke, at jeg kan se den umiddelbare sammenhæng, da det tydeligvis er et luftproblem?

Bilen er en Defender 2.4 90" fra 2007 med 45000 km på motoren.
Index
142835: sv: Sort røg, ingen kraft og larmende indsugning (25-05-2014 20:14:18) (svar på 142833)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Kollapset turbo slange plejer at give de symptomer!
Index
142836: sv: sv: Sort røg, ingen kraft og larmende indsugning (25-05-2014 21:04:50) (svar på 142835)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Nu er der jo en masse elektronik på de nye motorer, så det bedste ville være at få en tester på den, så er der ingen tvivl om hvad der er galt.

Men at prøve at afmontere indsugningsslangen er et forsøg der koster gratis, den skal bare afmonteres før luftmængdemåleren.
(jeg mener der en så'n fætter på den)
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
142839: sv: sv: sv: Sort røg, ingen kraft og larmende indsugning (25-05-2014 21:50:12) (svar på 142836)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.124.41)
luftmængdemåleren sider vist da lige efter luftfilteret.

men prøv at afmonter den lig før indsugningsmanifolden, den vil ikke køre rent men den vil kunne få luft.

de indsugnings slanger jeg har set er den der går fra turbo til intercooler. så det kunne også være et sted at afmontere


mv
Nicolai
Index
142838: sv: Sort røg, ingen kraft og larmende indsugning (25-05-2014 21:48:25) (svar på 142833)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.178)
Det kan være flere ting:
turboslange, som Ole foreslår..
men det kan være en pumpe-dyse-sensor, der er defekt.
EGR-ventil er også en mulighed.

Jeg tror ikke helt på turboslangen, al den stund bilen kun har kørt 45.000 km.

Har du fornylig hældt diesel fra en dunk på, hvor der har været andet end diesel i tidligere ???
Index
142847: sv: sv: Sort røg, ingen kraft og larmende indsugning (26-05-2014 05:29:21) (svar på 142838)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.223.176)
Hej Paul

De 45.000 km er ikke en begrænsning.
Har en bekendt med en max. 2 år gammel Defender og noget mindre end 45.000 km, som netop har haftkollapset turboslange !

Venligst
Morten
Index
142850: sv: sv: sv: Sort røg, ingen kraft og larmende indsugning (26-05-2014 08:12:41) (svar på 142847)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
Kontroller at alle slanger og spændebånd sidder korrekt.
Index
142851: sv: sv: sv: sv: Sort røg, ingen kraft og larmende indsugning (26-05-2014 09:49:08) (svar på 142850)
Nils Yde Frederiksen #9071, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.11.22)
Tak for input alle sammen. Vil starte med at kigge nærmere på turboslangen og tage den derfra. Ellers må drengene oppe ved Glad nok kigge på det.

@Poul - nej der er kun blevet tanket fra stander.
Index
142852: sv: sv: sv: sv: sv: Sort røg, ingen kraft og larmende indsugning (26-05-2014 11:41:33) (svar på 142851)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.33.193)
Defekt turboslange ville jo være i den "billige" ende; kan dog meget vel være defekt indsprøjtningsdyse. De moderne motorer, med ekstremt højt indsprøjtningstryk, er afhængige af smørestof, som der ikke er meget af i dieselen; en god ide at tilsætte eks. Bell-ad eller Millers, som forhandles i klubbutikken. Men jo, der er ikke meget at komme efter for perlestensmekanikere i de nyere motorer, der skal PC til.