tilbage

Land Rover Forum  

Index
155472: Serie 3 starter (12-11-2016 19:48:28)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.116.210.230)
Er der en god måde at teste en starter på når den er afmonteret?
Jeg har haft den skilt ad og fundet et kabel som har haft lidt fat i rotoren (slidmærker) ellers ikke noget alarmerende. Der var en smule slør i det bagerste leje, men rotoren er ikke i kontakt med stator. Kullene (som ikke er kul men kobber) glider fint, fjedrene ok og kontaktfladerne ser ok ud,

Den tørnede motorn meget langsomt, derfor pillede jeg den ud for at se om der var noget galt. På gulvet tager den mange omdrejninger...
Index
155473: sv: Serie 3 starter (12-11-2016 20:06:16) (svar på 155472)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
På gulvet har den jo heller ikke nogen modstand fra selve maskinen... Bedst er nok en tur til en autoelektrikker, der har en testbænk....
Hvordan har batteriet det og hvordan ser det ud med stelkabler osv ?? Måske skal der trækkes et ekstra stelkabel ?
Index
155475: sv: sv: Serie 3 starter (12-11-2016 21:05:18) (svar på 155473)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Og du kontrollerede selvfølgelig alle + og - forbindelser mens du nu havde fat i kablerne?

Husk der går i princippet ligeså meget strøm tilbage til batteriet, gennem stel og stelkabler, som der går frem gennem det røde + kabel.

Hvis dit batteri er ved at visne, kan den sagtens vise 12,5 volt på måleren, men den mangler bare alle amp'ene og kan derfor ikke drive starteren hurtigt nok rundt.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
155474: sv: Serie 3 starter (12-11-2016 21:05:09) (svar på 155472)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Er det en benzin eller en diesel?

Jeg kender ikke starteren til en diesel, men en benziner er lige ud af landevejen. Og hvis det er en benziner vi taler om, så er der kul. 4 styk. Kan købes hos Williams til næsten ingen penge.

Det som vist sker for flere, inkl mig, når vi taler benzin er at man glemmer at holde imod på skruen til plus-kablet. Så får man vredet skruen om inde i starteren og får vredet kobberledningen over. Det er relativt simpelt at skille en benzin-starter af og skifte kullene. Og måske smøre tandkransen lidt, så den glider på akslen igen.

Men hvis det er en diesel, så er det noget andet. Jeg har altid holdt mig fra diesel. Det er til større landbrugsmaskiner, fiskekuttere og den slags. :)

Mvh Niels
Index
155476: sv: sv: Serie 3 starter (12-11-2016 22:13:51) (svar på 155474)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.125.155)
What?? Niels, med dine skrue evner er en diesel da lige noget for dig!!! Alt skal samles med et lidt større moment og går knap så tit i stykker :-)
Her er et link til en 24v starter manual... det lugter lidt af 12v.. :-)
http://pars.dk/wp-content/uploads/2015/01/lucas-m45g-24v-startmotor-workshop-manual.pdf
Index
155477: sv: sv: sv: Serie 3 starter (12-11-2016 22:42:06) (svar på 155476)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.116.210.230)
Tak for input alle sammen, det er en Diesel starter.
Det ser ud som om starteren skal gå op i omdrejninger når den er ubelastet, jf. 24v manualen. Min starter er umiddelbart magen til, dog 12v. Mit batteri er ok, har desværre også nogle som er færdige...
Jeg checker den for kortslutning som beskrevet i manualen og samler det hele igen, med lidt held har det hjulpet med en rensning.
Index
155479: sv: sv: sv: sv: Serie 3 starter (13-11-2016 10:27:31) (svar på 155477)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Skal du bruge en ny så koster den 800,- kr + 120,- kr i fragt:

http://www.paddockspares.com/err5009n-starter-motor-smaller-defender-td-type-replacement-for-larger-s3-type.html

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
155480: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 3 starter (13-11-2016 12:31:01) (svar på 155479)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.116.210.230)
Jeg hentede et nyt batteri og så sker der noget.
Det overraskende,for mig er at det "gode" 100AH batteri som jeg har stående kun leverer ca 200 Ampere. Det sprit nye leverer ca. 350 ampere.
Jeg ved ikke hvad den forventede startstrøm er på en gammel Lucas starter, men jeg overvejer at købe en ny. De nye typer, er de med et reduktionsgear indbygget, eller er det "bare" et nyt og bedre design?
Index
155481: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 3 starter (13-11-2016 13:41:06) (svar på 155480)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Den type jeg har linket til er traditionelle startere uden reduktionsgear, ellers er prisen en helt anden.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
155482: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 3 starter (13-11-2016 20:46:45) (svar på 155481)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.116.210.230)
Ok tak.
Jeg håber på at få liv i motoren med det nye batteri og vil lede efter en ny high torque starter til en fornuftig pris.
Index
156368: Serie 3 starter - paddockspares oem (29-01-2017 14:55:39) (svar på 155482)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.116.210.230)
Followup.
Jeg har fået monteret den nye lavpris (<1000kr) starter og testet den med stor success, den river den gamle dieselhakker rundt i det uendelige :-)
Den har en mindre motor og et reduktionsgear i stedet for den gamle, og vejer en del mindre.
Forarbejdningen af aluminiumet var flot, pæne fræsninger, ingen grater, pæn støbegods, og den passede perfekt.
Jeg måler strømmen næste gang jeg er i værkstedet, den gamle hoppede rundt omkring ca 350A.
Index
156369: sv: Serie 3 starter - paddockspares oem (29-01-2017 15:30:51) (svar på 156368)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Det kunne være lækkert med et link til hvor du har købt den, da det altid er godt at kunne refererer til succesoplevelser. ;-)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
156370: sv: sv: Serie 3 starter - paddockspares oem (29-01-2017 19:35:38) (svar på 156369)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.116.210.230)
Som ønsket er nummeret ERR5009N ved PaddockSpares.com til 104€ incl. forsendelse.
Det er en britpart komponent, men virker ikke britpart agtig. Britparts interne nummer er GI1405004 og den er labelet som ERR5009 på kassen. Jeg han ikke fortælle hvorfor der er forskel på numrene, og der er en lille prisforskel ved paddockspares.
Index
156415: sv: sv: Serie 3 starter - paddockspares oem (05-02-2017 18:47:38) (svar på 156369)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.116.210.230)
Jeg målte strømmen i den nye starter i dag, ~290A (den gamle omkring 350A) Begge strømme målt med samme batteri og meter. Den nye discountstarter er alle pengene værd.