tilbage

Land Rover Forum  

Index
161953: "Ny" benzin (14-11-2019 14:38:46)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.14)
Snart bliver indholdet af sprit i almindelig 95 oktan øget til 10 %.

Den nye benzin kommer til at hede E10 i stedet for E5 som nu.

Er der nogen der ved hvordan en gammel seriebil har det med det?

Hilsen Henrik
Index
161956: sv: "Ny" benzin (14-11-2019 23:34:35) (svar på 161953)
Jannik Eriksen #9356, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.30.193)
Har de sidste par år kørt små 30.000 rundt i Europa på sommer og vinter tur i min gamle 88” og i flere lande har det været meget normalt med E10 og det har den kørt okay på, den køre lidt korte på literen men ikke meget.
I starten justeret jeg lidt på tændingen al efter hvad jeg lige fik helt på, men efter at ha monteret accuspark har den bare kørt med samme indstilling, jeg har kørt både med Weber og Zenith uden det store bøvl.
Index
161958: sv: sv: "Ny" benzin (15-11-2019 20:36:01) (svar på 161956)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.141)
The big idea med tilsætning er, officielt i alt fald, at sænke forbrændingstemperaturen, sprit/methanol har lavere brændværdi, og derved mindre udledning af skadelige gasser.
Hertil er methanol CO2-frit ved forbrænding, men da køretøjet bruger mere benzin, kan den gevinst jo så diskuteres.
Men forholdet forbrændingstemperatur bliver lavere, burde det i nogen grad være til gavn for ældre biler, man kan evt tilsætte de i handelværende midler til smøring og køling af ventiler og ventilstyr.
Index
161960: sv: sv: sv: "Ny" benzin (15-11-2019 21:48:34) (svar på 161958)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.147.158)
Nu skriver Verner at forbrændingstemperaturen sænkes ved tilsætning af sprit/methanol.
Ville man ikke brænde flere skadelige stoffer af ved en høj forbrænding, det har jeg da altid lært, men
nu er jeg jo også kun almindelig mekaniker og ikke politiker.
Index
161961: sv: sv: sv: sv: "Ny" benzin (16-11-2019 06:55:10) (svar på 161960)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.197.221)
Tilsætning af methanol skulle forbedre benzinmotorens termiske virkningsgrad. Koldere forbrændinger giver højere emissioner af CO og NOx.
Index
161962: sv: sv: sv: sv: "Ny" benzin (16-11-2019 08:42:40) (svar på 161960)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.21.253.0)
Med den viden man havde, da vi var unge/yngre - jo - så er det rigtigt, at man forsøgte, at få forbrændingstemperaturen så højt op som muligt.
Det har desværre vist sig at have en kedelig bivirkning.

Den høje forbrændingstemperatur får luftens ilt (oxygen) og luftens kvælstof (Nitrogen) til at reagere med hinanden og giver gasserne NO2 og NO. De er giftige.

Nogen af os har også lært, at man skal omgås salpetersyre med forsigtighed, da det også kan regere og af give NO2. Det er giftigt. Selv i ganske små koncentrationer æder det lungerne op og man bliver dårligere til at trække vejret.

Når man så sænker forbrændingstemperaturen, ja, så falder virkningsgraden og der udledes mere CO2. Både CO2 og NO2 er drivhusgasser.

Index
161963: sv: sv: sv: sv: sv: "Ny" benzin (16-11-2019 09:31:57) (svar på 161962)
claus Vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.16.223)
Bioethanol har kun det halve energiindhold af benzin. Det bemærkede vi i praksis da vi kørte med hestetrailer fra DK til Spanien med vor Discovery 1 V8 benziner som trækdyr. Jeg troede motoren var slidt op så dårligt kunne den nogen gange trække men ved skift til diverse selskabers højeste oktan blev det som en ny bil igen. Den motor har ikke bankesensorer for automatisk tændingsindstilling så derfor havde jeg ikke forventet effekten. Kraftig modvind på strækningen Rønde over Silkeborg med hestetrailer kunne også mærkes men så en tur ind til Shell for oktan 98 og så var der fuld trækkraft igen.
Index
161965: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Ny" benzin (16-11-2019 11:20:23) (svar på 161963)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.141)
Jow Claus, ønsker man "Bang-for-the-bucks" (smæk for skillingen) tanker man super hos Aral i Tyskland, her er luxusbenzin uden bioethanol ;o)
Index
161964: sv: sv: sv: "Ny" benzin (16-11-2019 10:33:38) (svar på 161958)
jens kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.202.137)
Hvis man så evt tilsætte de i handelværende midler til smøring og køling af ventiler og ventilstyr......., hvad ender man så op med i det store Co2 regnskab?....det afføder vel også en del i fremstilling af diverse produkter....



De bedste LR hilsner på en smuk efterårsdag, nu i en dieseludgave.
Jens
Index
161969: sv: sv: sv: sv: "Ny" benzin (17-11-2019 17:02:07) (svar på 161964)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.141)
jyllands-posten.dk/ finans havde en artikel om emnet, men kan ikke genfinde den, ideen med 10% methanol er at udlede mindre CO2, meeen når der så er færre heste til rådighed, så vil man jo træde mere på speederen og dermed mere forbrug-- af de 90% benzin, men ppsstt, sig ikke noget til de imbicile politikere.
Iflg FDM er det kun ældre biler-- fra halvfemserne, der måske kan tage skade. De velassorterede tankstationer vil stadig have alternativer.

Index
161973: sv: sv: sv: sv: sv: "Ny" benzin (17-11-2019 23:04:28) (svar på 161969)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.141)
Bonus-info, ekstrabladet.dk netudgaven, har også en artikel om det guddommelige tiltag med sprit i benzin.
Index
161974: sv: sv: sv: sv: sv: "Ny" benzin (17-11-2019 23:14:29) (svar på 161969)
jens kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.202.137)
Tænkte nok det var i stil med artikel fra nyhederne.tv2. dk i dag.....
Siden indgåelse af Kyoto aftalen, som påbegyndes i 1997 har DK importeret træ som biobrændsel, men ikke registreret det afbrændte træ med Co2 udslip i DK....
Må hellere ud og sparke dæk og tjekke lufttryk i morgen, så man kan spare lidt på brændstoffet...

Bedste LR hilsner
Jens
Index
162009: sv: sv: "Ny" benzin (29-11-2019 11:50:26) (svar på 161956)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.14)
Oplevede du problemer uden tændingsjustering?