tilbage

Land Rover Forum  

Index
43942: Fastsiddene olieprop i differentiale! (10-03-2007 17:02:45)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.16.21)
Hej

Olieproppen i forreste differentiale på min IIA sidder uhjælpeligt fast! Jeg har prøvet med rustløsner, varme og vold, men intet hjælper.

Er der nogen der har gode ide'er så jeg kan få fyldt noget olie på?

Hilsen Henrik
Index
43949: sv: Fastsiddene olieprop i differentiale! (10-03-2007 20:04:54) (svar på 43942)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.42)
Hej Henrik, en mulighed er gennem akseludluftningen på toppen af akselen.

Men hvis man nu måler , vandret i niveau med olieproppen, så mener jeg at der skal stå lidt olie op i aklserøret, altså op forbi der hvor udluftningsproppen sidder, hvis det er tilfældet kan man måle ned gennem hullet til udluftningsproppen, med et stykke ståltråd, om der kommer olie på tråden så er der i hvet tilfælde nok og ikke for meget på.
Mvh
Kenneth Poulsen - med: man må bruge det man har.
Index
44006: sv: Fastsiddene olieprop i differentiale! (12-03-2007 11:59:32) (svar på 43942)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Har lige skiftet olie på min ...
Hvordan er det nu. Det er en 6kant prop. Har du prøvet med den billige hjulnøgle fra HaraldNyborg med forlængerarm.
Den tager meget. Du skal jo selvfølgelig have den rigtige top.
Sekskanten på min Serie-IIa havde fået en del tæsk af diverse sten m.m. fra terræn kørsel, så sekskanten var ret ødelagt. Jeg klarede den ved at banke en 21 eller 22 mm top ned (op) over proppens sekskant. Ikke en 12kantet top, brug endelig en sekskantet, der er størst trædeflade, det hat du jo brug for......

Da den først kom af filede jeg proppes sekskant til så den passede nøjagtigt ind i en tilsvarende top. Så er den nem at få af næste gang. Min bundprop er af messing, så den havde ikke sat sig.

Er det en prop med ½" firkant hoved så passer firkanten på en top jo ind over, for det meste. Mine har jeg filet til så de alle passer. Du kan jo finde din tændrørs top fra topnøglesættet, den har sandsynligvis et sekskantet hoved, i samme ende som det firkantede hul, så han du få bedre fat med svensknøglen uden at vride kanterne af proppen....

Jens
Index
167071: sv: sv: Fastsiddene olieprop i differentiale! (23-08-2021 14:00:07) (svar på 44006)
Torben (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.147.67)
Tak for tip på tændrørs top til kvadratisk hoved på olieprop. Med en 24 mm fastnøgle på top og en stor muggert fik jeg løsnet proppen.
Man kan også købe en top til det for 250,- men dejligt at kunne bruge det man har.