Ja underkompression opstår jo ved at der at kompressionen smutter forbi eller gennem stemplet og danner tryk i under stemplerne. Der vil naturligvis altid være en lille smule tryk, og derfor er der et ånderør, eller et åndedæksel, det der den der "hat" der sidder enten på oliepåfyldningen eller på ventildækslet alt efter hvor ny din motor er.
men hvis det bliver så du kan mærke det, og man ligefrem kan se det ryger op af påfyldningsrøret, så er der muligvis underkompression. En korrekt udført kompressionstest vil hurtigt vise om det er den vej det trækker.
Hvis testen antyder at der mangler kompression, så er der ikke andet at gøre end at løfte toppen af og inspicere cylindrene.
Hvis du er heldig, så kan det klares med en honing og nye stempelringe. Hvis du er mindre heldig så er det værre. Men fortvivl ikke, nye stempler koster 144 kr stykket, og blokken kan sikkert reddes.
Det kunne min ikke, den så sådan ud da Kaj Juel kom ned til cylinder 4. To af de tre andre var heller ikke for gode, så nu er Kaj ude i det helt store projekt.