tilbage

Land Rover Forum  

Index
169577: Ombygning til Elmotor (09-02-2024 12:14:09)
Kristoffer Falk Qvist (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.162.116.47)
Hej DLRK
Jeg er ved at starte en virksomhed der tilbyder ombygning af bl.a. Land Rovere fra Diesel el. Benzin til El og er i den forbindelse ved at undersøge interessen for at få bygget sin Land Rover om, samt hvilke ønsker I som Land Rover ejere måtte have til et sådant ombyg.
Hvis I kunne være interesseret i at høre lidt mere eller at jeg må kontakte jer for at forstå hvad der kunne få jer til at bygge jeres Land Rover om, så må I meget gerne ringe eller skrive til mig.

Kristoffer Falk Qvist
41288125
kristoffer@falk-qvist.dk

P.S. Når jeg er klar med et af færdselsstyrelsen godkendt ombyg skal jeg nok annoncere i Klubbladet.
Index
169578: sv: Ombygning til Elmotor (09-02-2024 15:12:22) (svar på 169577)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.224.210.10)
Men det skal vel godkendes pr enkelt chassis? Der er jo mange forskellige typer Land Rovere.
Det allervigtigste for en evt ombygning er jo nok prisen.
Jeg har talt med en VW ejer der SELV byggede sin Käfer om til el-drift. Han fik TüV godkendt i Tyskland og der var ingen efterfølgende afgift, PLUS at bilen beholdt sin afgiftsmæssige værdi. Dvs stadig veteranbil.
Det kostede ham i omegnen af 200.000kr.
Omend det kunne være sjovt, at have eldrift på 101éren (den har god plads til stor batteripakke), så ville jeg nok savne bulderet fra V8éren....
Index
169579: sv: sv: Ombygning til Elmotor (09-02-2024 16:23:19) (svar på 169578)
Kristoffer Falk Qvist (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.162.116.47)
Ja det bliver chassis afhængigt og kunne ellers være fedt med 101'eren - så sig til hvis det bliver relevant en dag.

Hvis ham med VW käferen vil dele sine erfaringer må du meget gerne sende hans kontaktoplysninger til mig på min e-mail, kristoffer@falk-qvist.dk

PT er planen at få det godkendt her hjemme, er i dialog med færdselstyrelsen - så efter ombygning kan en ældre Defender komme på hvide plader når den bliver til elbil, pt for 0 kr. grundet afgiftslempelsen for elbiler og årlig grøn ejerafgift på under 1000 kr. og så er der besparelsen ved el, frem for diesel el benzin, der som tommelfinger regel koster ca. det halve pr km.

Det er dog svært at komme under de 200.000.- for et ombyg, hvis række viden på en opladning skal op omkring 4-500 km
Index
169580: sv: sv: sv: Ombygning til Elmotor (09-02-2024 18:32:15) (svar på 169579)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.224.210.10)
Nej det kommer vel nærmere til at koste det dobbelte… Jeg tror ikke du finder kundesegmentet her..
Det vil være en ombygning for de rigtig rige.
Index
169581: sv: sv: sv: sv: Ombygning til Elmotor (09-02-2024 19:01:56) (svar på 169580)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.208.70.41)
Enig med Ole her. Det kunne være rigtig fedt med en el-drevet serie 2a. Uanset hvad mange ellers mener. Men med de priser man hører, så giver det ikke mening. Med mindre man har penge nok. Synes jeg har set en Range Rover Classic konverteret til el med teknologi fra Tesla. 2 millioner uden afgift. Det er ikke for en på gennemsnitsløn. Desværre.

Mvh Niels
Index
169583: sv: sv: sv: sv: sv: Ombygning til Elmotor (10-02-2024 12:26:39) (svar på 169581)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.149.22.66)
Hvilke LR modeller vil du satse på?

For en nyere LR der koster 10.000-16.000 kr pr. år i afgift til staten, vil afgiftsbesparelsen ved at skifte til el kunne betale en stor del af ombygningen.

For de gamle modeller der kan veteranindregistreres, eller hvor man kan have dem på gule plader på de gamle regler, ser regnestykket anderledes ud.

Det springende punkt mht. økonomien bliver hvordan staten ser på det afgiftsmæssige.



Index
169584: sv: sv: Ombygning til Elmotor (10-02-2024 16:39:06) (svar på 169578)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.107.237.185)
Hej Ole
Pudsigt at læse at bilen beholdt sin afgiftsmæssige værdi. Jeg var overbevist om at en sådan opbygning ville betyde tab af den afgiftsmæssige værdi.
FDM skriver om dette:
"I bund og grund afgør tre faktorer, om der skal betales afgift – og i givet fald hvor meget: CO2-udslippet, effektforøgelsen efter ombygningen og bilens værdi. Bilens CO2-udslip er typisk nul, men det skal dokumenteres gennem målinger eller beregninger, som kan være vanskelige at tilvejebringe.

Stort set alle el-ombygninger medfører en effektforøgelse på over de 20 procent, som udløser en ny afgiftsbetaling. Endelig er værdien en skønssag, og derfor anbefaler Motorstyrelsen, at man altid anmoder om et bindende svar fra myndighederne, før man giver sig i kast med en el-ombygning eller import af en allerede ombygget klassiker."
Index
169582: sv: Ombygning til Elmotor (09-02-2024 22:40:38) (svar på 169577)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.251.207.91)
Prøv søge funktionen - det har været oppe at vende flere gange - indtil videre har ingen meldt tilbage om et konkret gennemført projekt på plader. LR Parts har måske også gang i det samme. Held og lykke med projektet
Index
169585: sv: Ombygning til Elmotor (10-02-2024 16:55:47) (svar på 169577)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.17.33)
Everrati i UK bygger flere LR-modeller til el-drift. Ifølge deres hjemmesider tager de mellem £160.000 og 230.000 for ombygningen + evt. skatter + donorbil ...

https://everrati.com/works/electric-land-rover-series-iia/

Everrati Automotive Ltd
221 Camp Road
Bicester
OX25 5HQ
Index
169586: sv: sv: Ombygning til Elmotor (11-02-2024 00:17:07) (svar på 169585)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
Serie 2a:
For en restaurering med galvaniseret ramme og ombygning til el. 160.000 £ eller 1.396.767,98 kr
Index
169587: sv: sv: sv: Ombygning til Elmotor (11-02-2024 13:27:13) (svar på 169586)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Citat "Plus applicable taxes, plus a straight, rust free and clean title donor"

Så de knap 1,4 millioner er altså uden skat, og forudsætter en sund donorbil. Men ok, til en 1.4 millioner, så er det nok bare en detalje. Til gengæld ser det ud til at man får en meget smukt restaureret vogn tilbage, der nok skal gøre sig i de bedre kredse. :) Så slipper man også for små pinligheder i perlegruset, og på de dyre fliser, når man er inviteret til jagt på slottet!

Mvh Niels
Index
169590: sv: Ombygning til Elmotor (13-02-2024 13:13:27) (svar på 169577)
Kristoffer Falk Qvist #4853, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.162.116.47)
Tusind tak for jeres indlæg og jeg skal nok holde jer opdaterede på hvordan det skrider frem og hvordan ombygget teknisk set bliver.

Ambitionen er at kunne tilbyde et komplet ombyg af en eksiterende defender (fra før 2020) til under 250.000.- DKK på plader, indregistreret som el-bil og det skulle gerne være inden for 12-18 måneder fra nu af - men igen, jeg er tidligt i forløbet og færdselstyrelsen har kun mundtligt tilkendegivet hvad der skal til og afgiftsdelen bliver et kapitel for sig selv, som dog pt er i elbilens favør (læs afgiftsfri når nutidsværdi er under ca. 400.000).

Igen hvis I er interesserede i at høre mere konkret eller på sigt kunne tænke jer at få bygget om til el så bare ræk ud.

Mvh
Kristoffer
Index
169591: sv: sv: Ombygning til Elmotor (16-02-2024 10:16:36) (svar på 169590)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.251.207.91)
Nu nævner du 2020 - betyder det at du vil tilbyde ombygning af den "nye" Defender ? For med den gamle type Defender får du nok rimeligt svært ved at lokalisere en 2019 model...