57504:
sv: sv: Stropper på bagaksel, 88" LW (18-01-2008 10:32:12) (svar på
57492)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 172.16.21.100)
Hej Dennis
Opgaven er ikke så svær endda - hvis det altså ikke driller.
Jeg er ikke færdig med projektet endnu.. jeg går og hygger mig med det over nogle aftener.
Hvis ingen bolte er rustet fast og der ikke skal skiftes bøsninger, så vil jeg tro at hele projektet kunne udføres på en eftermiddag incl. kaffepauser.
Fastrustede bolte (jeg har indtil nu haft 1) klares med vinkelsliber og lidt vold.
Opgaven med bøsningerne i rammen tager noget tid. - Dem skifter du naturligvis, nu du alligevel har det hele skilt ad.
Med en gasbrænder varmer du det inderste rør i bøsningen godt op. Efter lidt tid slipper gummiet og du kan trykke røret ud. Herefter brænder du videre og kan efterhånden skrabe det bløde gummi ud af bøsningens yderrør.
Når den er nogenlunde ren, så er tager du en nedstrygerklinge og skærer et snit i yderrøret i hele rørets længde. Pas på at du ikke skærer i rammen. Med snittet tager du spændingen af røret, så det ikke presser så hårdt mod rammen.
Herefter er det i gang med hammer/mejsel/dorn indtil yderrøret er ude.
Husk at passe rigtigt godt på, at du ikke sætter ild i bilen (hav en brandslukker ved siden af) og husk god udluftning. Brændt gummi lugter rigtigt grimt.
De nye bøsninger trækkes ind i rammen - her er hammer forbudt, da du meget nemt kommer til at deformere den nye bøsning.
Jeg brugte en ca 20cm lang 10 mm gevindstang med en stor skive (større end bøsningens diameter) og møtrik i hver ende. Gevindstangen gennem bøsningen og gennem rammen. Skiven på, fungerer som modhold og så møtrikkerne på. Så er det bare stille og roligt at spænde møtrikkerne mod hinanden, så glider bøsningen ind på plads. Til de sidste 10-15 mm skal du have en stump rør el. lign. på i den side, som bøsningen presses mod, da inderrøret i bøsningen er bredere end rammen.
Med denne metode tog det ca. 5 minutter (pr. bøsning) at få de nye bøsninger ind på plads.
Mvh
Jesper