tilbage

Land Rover Forum  

Index
63267: Nålehammer på afveje (12-05-2008 15:32:51)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.185.124)
Hej - Min kones Giraf (88" - ca. 1968) stod for en "lille" renovering af en dørstolpe... stumperne er skaffet, nu var det blot at pille de gamle af og svejse nyt på. Nålehammeren fra Harald Nyborg smuttede "på mistanke" lige hen over "fodbrønden" - der hvor de store pedalbeslag er monteret... Hul og atter hul. I min afmagt over de rødes hærgen, lagde jeg mig på ryggen og kiggede ind på chassiet - Trak og sendte en nåle salve ind på bærearmen under gearkassen.. lige der hvor den gik igennem.... igen og igen ... flere huller senere - "skiftede jeg synsvinkel".. Der er vel omkring 4 reperationer i chassiet "per synsvinkel !".

Efter frokost blev vi enige om at et Galvaniseret Chassis nok er svaret, men hvad skal, og kan, man gøre i mellemtiden. Mit "eget" 109 projekt kommer til at kører parrallet (samme udfordringer) - men den er ikke indregistreret.

Kan 88" komme på "synsfri veteran i 6 år" - der er vist under 4 måneder til syn, eller skal det ske lige efter et syn.

Hvad med stelnummeret, skal der en "ihugningstilladelse til". ?

Hvordan er det biligst at skafe et nyt chassis ?

Som i kan se tårner spørgsmålene (og tårerne) sig op...

Har nogen en "fejlfri" køreplan for en sådan aktivitet ?


Joakim.
Index
63277: sv: Nålehammer på afveje (12-05-2008 17:49:26) (svar på 63267)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Der er nok ikke så meget at gøre i mellemtiden andet end at pille pladene af i "byggeperioden".
Bilen skal til syn for at ændre status som veteran.
Stelnummeret skal hugges over i den nye ramme men samtidigt skal der betales ny afgift af bilen.
Den billigste ramme køber du i England. ca.15.000,- + fragt.
Der er ikke nogen fejlfri køreplan for sådan et projekt, det kommer an på hvor meget du vil gøre ud af resten, det kunne jo være den også skulle have en galvaniseret torpedo i samme øvelse.
Skal motoren og gearkassen have en tur mens de ligger på gulvet osv.
Ellers er det bare at skille så meget som muligt ad, give det en tur med stålbørsten på vinkelsliberen, grundmaling og der efter maling i din farve.
Et projekt der formentlig løber op i min. 6 måneder og op
til 2 år.
Pris, et slag på tasken 25-30.000,-kr
Her er et link med inspiration, et fantastisk stykke arbejde:
http://www.serie2a.dk/Velkommen.htm
God fornøjelse og godt helbred.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
63279: sv: Nålehammer på afveje (12-05-2008 17:54:39) (svar på 63267)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Skal ikke klåge i en fejlfri køreplan, men kan kun støtte dig i tanken.
Jeg har en galvaniseret ramme i min 109" bus, hvilket giver mig ro i sjælen, hver gang jeg kigger til undervognen. Det er dog lettere at reppe lidt i karrossen når det røde får overtaget hist samt pist.
Jeg vil gætte på, at det er et lidt større arbejde at skifte ramme. og det fører sikkert nogle, "nårvinualligevel" anskaffelser med sig. :-)
Jeg har også denne forfærdelige nålehammer fra HN. Æv hvor den dog kan afsløre dårligdom.
mvh
Knud, med nyt støjdæmpningskit fra Exmoor fra i dag!! :-)
Index
63286: Støjdæmpning (12-05-2008 19:31:20) (svar på 63279)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.107.207)
Undskyld jeg springer lidt i emnet, men Knud du nævner dit nye støjdæmpningskit! Kunne forfærdelig godt tænke mig at høre mere om det da jeg selv går med tanker om at anskaffe mig et sådanne. Og skriv gerne langsomt med store bogstaver da jeg høre dårligt efter at have kørt S3'er i 6 mdr!

Med 88'er hilsner

Mads
Index
63287: sv: Støjdæmpning (12-05-2008 19:55:24) (svar på 63286)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.27.146)
Bilen skal IKKE til syn for at skifte til veteran, bare den er gammel nok (over 35 år).Jeg har selv omreg. selv om jeg hade fået indkalelse til syn.Det er forøvrigt gratis hvis det er til samme person.Der efter skal den til syn når den er 40 år og der efter hver 8 år
Index
63289: sv: sv: Støjdæmpning (12-05-2008 20:03:01) (svar på 63287)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Jeg tror det der var i tankerne her, var at få bilen veteranregistreret så den først skulle til syn om mange år, så man få kunne reperationen overstået i fred og ro.
Men hvis der er 4 måneder til syn, så skal den til syn om 4 måneder.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
63292: sv: sv: sv: Støjdæmpning (12-05-2008 20:09:27) (svar på 63289)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.27.146)
Som jeg skriver var min indkaldt til syn da jeg omreg.Og netop fyldt 35År- Jeg ringet til Færselstyrelsen inden omreg. For at være sikker på at det kunne lade sig gøre, der var ingen problemer og jeg fik 5 år til(til den bliver 40år)Mit problem var det samme da jeg også mangler tid til lidt rust rep. Inden syn.
Index
63288: sv: Støjdæmpning (12-05-2008 20:01:30) (svar på 63286)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
HØJT OG TYDELIGT:
http://www.exmoortrim.co.uk/#791X2039
:-)
Sættet vejer nok 30 kg!!!
mvh
Knud
Index
63291: sv: sv: Støjdæmpning (12-05-2008 20:07:47) (svar på 63288)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.37)
Index
63294: sv: sv: sv: Støjdæmpning (12-05-2008 20:15:59) (svar på 63291)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.37)
Jeg har dog købt to pakker med Carma selvklæbende lyddæmpning ( best.nr AF AS4) og monteret det samme steder som matting system dækker. Jeg har dog holdt bolte/skruer fri, så enkelte karroseridele kan fjernes uden at hele dæmpningssytemet skal demonteres. De to pakker kostede ca. 800 DKK tilsammen og kan fås i biludstyrsbutikker eller hos FTZ - sidstenævnte dog kun for kontokunder!
Men hvis man vil helt effektivt til værks, skal støjdæmpningen ske udefra for at opnå størstmulige effekt.

Jeg brugte en formiddag på, at - under hyggelig forhold naturligvis - støjisolere min OneTen indefra.
Index
63317: sv: Nålehammer på afveje (13-05-2008 08:19:50) (svar på 63267)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 85.89.224.43)
Rammen koster til info 9700 kr. hos LRParts - så det er bare en tur med en stor trailer.

Ikke helt så slemt som 15K + div.

/Jes

Som også skal "bytte bund" til efteråret.
Index
63318: sv: sv: Nålehammer på afveje (13-05-2008 08:48:15) (svar på 63317)
Tom Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.162.34.10)
eller 7,500- for et galvaniseret chassis hos paddock....

Er din bil helt rådnet væk? synes aldrig jeg ser den mere....

/Tom der nu er ved at tot. restaurere en 109"
Index
63332: sv: sv: sv: Nålehammer på afveje (13-05-2008 10:55:28) (svar på 63318)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.101.247)
Nope, men den øverstbefalende på matriklen har dikteret hus, barn og diverse før landrover...

Den kan køre, men den trænger til kærlighed såsom ramme, motor & gearkasse.

/Jes
Index
63484: sv: Nålehammer på afveje (18-05-2008 16:35:48) (svar på 63267)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.185.124)
Tak alle sammen for jeres svar.

Jeg har skrevet til LRparts omkring chassis og nummertricks.

Jeg er oss igan med en større bestilling hos Paddock - nårnualligevl, jeg har faktisk en del liggende, købt på forventet snarlig udskifning.

Jeg ville dog gerne høre om der er nogle der alligvel skal forbi LRparts og kunne smutte forbi stenløse med en Galv Kort Ramme "på vejen".

Jeg kan ikke finde nogle der sælger pladerne til "Ubolt" omkring akslen. Numrene skulle være
624077, 624078, 624083, 624084 - forresten mangler jeg oss dem til min 109.. Underligt at de ikke er på paddock.

Joakim
Index
84980: sv: Nålehammer på afveje (28-07-2009 21:53:21) (svar på 63267)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.92.19.84)
Lidt status.

88" model giraf, er ved at være færdig - ejeren (kranen) blev sendt på motorkontoret og fik tryllet øsen om til en veteranbil.

Det blev ikke et nyt chassis, bare en masse lapper inclusive "forbenskift" og nye dørstolper.. og lidt her og der forbedringer - jeg skal til huggeren efter bagagerum's lister til dørene.

Sidste operation er højre forben. hvor den forb.. fjederbolt sitter fast.

109" er gået på hold, men nu har jeg da fået en vis træning i dørstolper - så det går jo nok lidt hurtigere.

Joakim