tilbage

Land Rover Forum  

Index
69774: teorien bag skæringer/kasteblokke (22-09-2008 10:28:00)
Anders Knudsen #7644, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.4.137)
Det er måske lidt ved siden af, men jeg ved, at der sidder mange eksperter her inde.

Jeg skal hejse en 200 kg. vandbeholder ned i kælderen og vil bygge et stativ. For ikke bare at suse op og tanken ned, så skal der nogle skæringer til, men hvor mange for at det kan lade sig gøre ?

Jeg skal i øvrigt først have en tilsvarende tank op, så der er det nok også aktuelt.

PS, der er ikke plads til, at en bil med spil kan få fat og være med.


Venlig hilsen
Anders
Index
69775: sv: teorien bag skæringer/kasteblokke (22-09-2008 11:06:52) (svar på 69774)
Axel Henriksen #8077, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 130.226.87.164)
Hej Anders


Tag et kig på denne wiki side:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pulley

Generelt siger man at kraften halveres pr. skæring. For at kunne give dig et præcist svar mangler du altså, at oplyse din vægt ;-)


Mvh Axel
Index
69780: sv: teorien bag skæringer/kasteblokke (22-09-2008 13:38:51) (svar på 69774)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.130.39)
Hej Anders

Hele teorien kan du se i klubbens lille grønne hæfte om kørsel i Terrain og bjerning, der bl. a. fåes hos regionens sekretær.

Med venlig hilsen

Steen Larsen 0411
Index
69781: sv: teorien bag skæringer/kasteblokke (22-09-2008 14:05:43) (svar på 69774)
Lars Refshauge (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.158.20)
Hej Anders.

Jeg ville lave så mange skæringer at jeg kun skulle løfte/flytte ca. 30 kg. Dvs. 6-7 skæringer.

MvLRh
Lars R
Index
69783: sv: teorien bag skæringer/kasteblokke (22-09-2008 15:16:51) (svar på 69774)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.166.189.149)
Brug en skraldetalje eller andet redskab hvormed vægten fastholdes i tilfælde af at du skulle slippe rebet. Alt andet er en ulykke der venter på at ske.

Hvis du kender lidt til klatring eller gletscherredning kan en kleimheist- eller autoblok-knude anvendes til sådan sikring sammen med et almindeligt reb-baseret taljesystem.

For hver skæring i et almindeligt taljesystem forøger du i øvrigt friktionen med ca 10 procent. Dette sætter en øvre grænse for hvor mange skæringer man benytter i praktisk henseende.

//Kim Horsevad
Index
69785: sv: sv: teorien bag skæringer/kasteblokke (22-09-2008 15:29:22) (svar på 69783)
Finn Herreborg #6314, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.203.215.254)
.... og eftersom du skal løfte noget ned i kælderen så sørg for at have tilstrækkeligt med reb så du ikke når enden af rebet når tanken er 2 meter over gulvet.
Index
69862: sv: sv: sv: teorien bag skæringer/kasteblokke (23-09-2008 18:07:10) (svar på 69785)
Anders Knudsen #7644, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.4.137)
Hej alle sammen

Tak for jeres svar, det var lige det jeg skulle bruge.

Jeg kender lidt til klatring og har nogle trisser og masser af reb. Har også en rebbremse/8tal til nedfiringen, det var egentligt også ment til at løfte den gamle beholder ud, men den blev skåret på midten og så tog vi den manuelt, da jeg ikke lige fik fjernet trappen.

Tak for hjælpen !
Anders