82585:
sv: sv: sv: Freelander køb (03-06-2009 10:58:52) (svar på
82569)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 87.48.129.98)
Hej
jeg har (bl.a.) haft Freelander 1,8 benzin som "konebil", og den kan sagtens klare det formål du efterspørger. Har også haft diverse Disco'er og der er ingen tvivl om, at min kone finder Disco'erne for store - uanset om det er en 1'er eller en 3'er, hvorimod Freelanderne passer hende i størrelse. Relativt nem at parkere og fylder generelt ikke mere end en almindelig stationcar. Men som der siges andetsteds, så er det jo svært at bedømme før man har prøvet den. Freelanderen kommer let rundt, og er kvik at køre i. Kører ca 10-11 km/l ved blandet daglig brug - 25 km til arbejde + det løse med min kone bag rattet - men er lidt støjende som varebil, synes jeg.
Jeg har også brugt den med autotrailer efter i alt ca 2000 kg, svarende til det maksimale den må trække og det kan den sagtens klare. Faktisk gør den det langt bedre end en 109" (uanset benzin eller diesel!) eller end den Honda CR-V jeg nu kører i. Selvfølgelig kan man mangle lavgearet, og jeg ville selv til enhver tid foretrække en Disco 1, inden for den prisramme, jeg kan forstå du har, men Freelanderen er så lavt gearet i 1.ste at det sammen med traction-control'en gør, at man sagtens kan sætte igang også med læs på. På lande- og motorvej følger den rigeligt trafikken og man kan sagtens følge lastbilerne også med 2 tons på krogen - og køre fra dem, men det har jeg selvfølgelig aldrig selv prøvet. Med heste trailer er det i øvrigt min oplevelse at de fleste kører ret forsigtigt.
Om den så kan holde, tjaee. Det er vel et godt spørgsmål, mange har haft problemer med toppakninger og topstykker på 1,8'eren, og den må for guds skyld ikke mangle vand så den bliver varm, for så ryger topstykket. Min oplevelse er at den derudover ikke er mere sårbar end andre tilsvarende biler. Bagdifferentialet kan også støje og mange er blevet udskiftet. Diesel'erne er dyrere - også at reparere på - og som bil ikke bedre. Til gengæld er der rigtig mange 1,8'ere til salg, som kan fås til særdeles rimelige priser. Men sørg for at finde en hvor tingene er lavet (toppakning -tandrem - service OK osv), og som er så ny som muligt, for kvaliteten er løbende forbedret, ellers kan det hurtigt blive et dyrt bekendtskab. Det er ikke min erfaring at de ruster i modsætning til gamle Disco 1'ere, hvor man virkelig skal se efter rust.
Og hvis I også vil have komfort forstår jeg ikke at i overhovedet taler 90"er. Og 90"ere i de lavere prisklasser er typisk med en 2,5'er uden turbo, som ikke gør det meget bedre end en seriebil. Både Freelander og Disco er også langt bedre og stabile trækdyr, grundet den længere akselafstand.
Det var min mening - og ikke mindst mine erfaringer.
MVH
Lars Ellegaard
3926 Nsj.