95162:
V8i - Stand og forbrug (06-03-2010 19:49:30)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 87.58.37.12)
Jeg er den lykkelige ejer af en RRC 91' med en V8'er. Men jeg er efterhånden af den opfattelse, at motoren ikke helt kører som den skal. Ved opstart tørner den en del inden den kommer igang. Det mærkværdige er dog, at drejer jeg nøglen og tørner to omgange, slår tændingen fra og så tørner igen, springer den lige igang. Når den så er startet, og det er koldt/fugtigt, er det typisk på 6 eller syv ben.. Den skal lige stå før de sidste kommer med og der er trækkraft. Når bilen så ellers står i tomgang kører den meget op og ned, altså fra ca. 600 og op til 850 rpm og så ned igen. Er det normalt, på trods af nye tændkabler og et rotordæksel, der er smurt godt ind i silikone? Har oplevet en enkelt gang, hvor bilen ikke kunne starte trods ihærdige forsøg og trusler om skrotplads. Det endte med et nyt tændingsmodul og lidt hokus pokus. Det skal siges, at bilen har gået små 176000 og at jeg har haft den i under et år.
En anden ting er forbruget. Jeg havde ikke nogen ambitioner om at blive æresmedlem i Greenpeace efter mit køb af en V8'er, men var da tilfreds med de små 5-6 km/l. Men nu her, hvor vi snakker vinter, er forbruget steget ekstremt. Der kører sværgodstransporter i DK der har en bedre brændstofsøkonomi end min gamle RRC har. Jeg er gået fra 5 km/l (sommer, efterår) til ca 3 km/l (vinter). Er der grund til bekymring eller er det hele meget normalt for den type biler (læs Landrover)?
Mvh Lars
#8421