97360:
sv: sv: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (29-04-2010 13:15:32) (svar på
97326)
Lars B Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 87.58.23.148)
Hej Rune
Med fare for at Jørgen Lundrup igen langer ud efter mig, vover jeg alligevel pelsen, og vil gerne give mit besyv med.
Jeg kan ikke udtale mig om 300tdi, da jeg selv kun har haft problemer med køling i en gammel 6cyl 109 stw med en 200tdi motor og tilhørende 200tdi køler, og kan kun give Ole ret.
Få en kvalitets køler.
Vi kører med nogenlunde samme setup som I gør, stor tagbagagebærer med 2 tagtelte og en vægt der er på max (eller lidt over !).
Vi har en elblæser på som tændes manuelt dvs. ingen føler. Den tændes normalt kun ved terrænkørsel, køkørsel samt bjergkørsel. Normal kørsel på landevej/motorvej og bykørsel uden blæseren tændt – intet problem.
Vi havde problemer med at køle på en tur til Korsika. Da vi kom hjem skiftede vi til en ny original 200tdi køler. Problemet løst. På en tur i Pyrenæerne ”testede” vi. Ved opkørsler uden blæser steg temp. Men så snart blæser blev tændt faldt temp. igen til normal.
Hvis du har viskose propel på, så overvej at skifte til en fast propel. Drop også den elektriske. Ude i den store verden skal det være simpelt.
Har set en Kenlowe smelte ned i Iran i juni måned, samt benzinen boble i det lille glas ved karburatoren.
Tro mig, det KAN blive varmt. Vi havde langt over 50 grader inde i bilen.
Med ønsket om en rigtig god tur – og pas godt på Jer selv, der er ikke andre der gør det for Jer.
Lars /SLROC 527
110 stw TD5
90 TD5
109 stw
80 serie I, årg. 1950
Samt nogle flere