Hej Jens
Sådan for trivialitetens skyld har jeg fundet lidt om emnet på
http://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converterNår det kommer til diesel ser det ud til at der ifølge wikipædia er en gennerel effekt på 90% når vi taler kul-ilte (CO)der konverteres til kultve-ilte (CO2)og Hydrycarbon (HC) der ændres til vand (H2O) og kul-tveilte (CO2)Dieselkatalysatoren tilbageholder også lugt og synlige sod-partikler.
Nitrogenoxid kan ikke konverteres i katalystatoren før det har været behandlet, men det bla. klares ved at sende udstødning retur gennem motoren igennem den såkaldet EGR-ventil
Sodpartikler (carbon) kan ikke opfanges i katalysatoren, så her skal bruges et partikelfilter, der ifølge
http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_particulate_filter gennerelt opererer med 85% effekt i enkelte tilfælde op mod 100%.
Hvordan man klacifiserer en bils emmission, ved jeg så ikke. Finder det heller ikke videre interessant. Men ovenstående giver da en god grund til hvorfor nogen synes der skal være katalysatorer og partikelfiltre. Så kan man jo diskutere hvor sandruelig Wikipædia er og hvor meget den slags hjælper. På den anden side. Der var også engang hvor man mente at det ikke var videre sundhedsskadeligt at ryge!
Mvh Niels