sv: sv: More power - Rover V8 viden om 3.5, 3.9, 4.0, 4.2 & 4.6 (02-03-2011 17:37:10)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
Strømfordeleren er ofte overset i V8, forstiller den som den skal, altså rykker tændingstidspunktet så det passer med omdrejninger? Akslen som rotoren sidder på, gror gerne fast i den hule aksel, og forhindrer tænding fremrykkes. Ellers er Mallory-strømfordelere fra eks. RealSteel i GB kræs for kendere.
Sidder V8`eren i 110" med 4gear, altså 83-85 kan det svare
at skifte til en gearkasse fra RRC, der er højere gearet, dog skal høj/lavskifteren flytte side; ellers passer en 5gears LT, også fra RRC.
Korrekt nok kan man få flere heste til at trække på en standard 3.5l eks, ved at montere bananmanifold, hertil kommer en bedre benzinøkonomi, ikke uvæsentlig med benzinpris i omegnen af 12Kr. Der kan monteres knastaksel som EFIerne.
Er motoren fra før midt86, kan drøvlen i indsugning fjernes,
hvis det ikke er gjort, hvilket giver ca. 20hk mere, men alligevel holder bilen på dydens smalle stig mht. mindre end 20% effektforøgelse, (samtidig undgåes alenlange moralprædiker fra de sædvanlige
moralister)
Generelt er SUkarburatorer de bedste til terrænkørsel,
Burlen i GB er specialister i disse.
Gerne tilbagemelding om evt. converteringer.