Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Indsugningsmanifold 2,25 Diesel SIII - undertryksslanger hvorhen? (12-06-2011 18:45:20)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj
Hej forum

Jeg skal skifte min 2,25 D motor ud med en anden (næsten) mage til i min 88" SIII renoveringsprojekt. Mit spørgsmål går på indsugningsmanifolden og de tilhørende slanger. Jeg kan ikke huske hvordan de sad på den oprindelige motor, som jeg pillede ud for snart længe siden. Og jeg har ikke selv afmonteret dem på den "nye" motor. Så jeg er på ret bar bund her :-)

Vedhæftet dette indlæg er et billede af den "gamle" manifold, som jeg har tænkt mig at genbruge på den nye motor. Den har - som det fremgår - en studs på siden og en gummislange i enden. Hvor skal de forbindes hen? Jeg bruger ikke det berømte spjæld, der kunne lukke og lave undertryk til bremseforstærkeren (og som i øvrigt efter sigende gjorde det håbløst at få motoren til at gå ordentligt). Derimod vil jeg bruge en remtrukket pumpe, der skal levere undertryk til bremseforstærkeren.

Så spørgsmålene er nu:

1) Hvor skal slangen hen? Jeg TROR, at gummislangen skal forbindes med studsen på den "hat", der sidder oven på motorens ventildæksel. Men hvorfor egentligt? Hvad glæde har motoren af at få lavet udertryk under ventildækslet? Eller går der en forbindelse længere ned, så det er krumtaphuset, den udlufter?

2) Hvad skal der sidde på studsen? Som sagt vil jeg give bremseforstærkeren undertryk via en remtrukket pumpe, så kan jeg bare proppe studsen af?

Den "nye" manifold vedhæfter jeg et billede af umiddelbart efter dette indlæg (jeg kan kun finde ud af, at vedhæfte ét billede pr indlæg).

vh Niels
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "forkammer"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.