sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200 tdi (31-08-2011 23:29:59)
Johannes Jakobsen #5810, reg. nvsj
Godaften derude
Nu er det ikke for at starte en større diskussion, men hvis man forøger en motors ydelse, vil man også opnå en højere acceleration. Og hvis vi antager at vægten/massen af bilen forbliver stort set uændret på nær nogle kilo, så vil de to faktorer give en større kraft. Og den større kraft skal kunne stoppes igen. Ergo stærkere/større bremser.
Jeg fik fornøjelsen af at køre som passager i en Defender 90'' som har denne hersens 2,8 L TGV-motor. Der er ikke skiftet gearkasse/gearing. Og den er som standard født med en 300 Tdi. Og målt med GPS spadsere den uden de store problemer 170 km/t. Mod en standard topfart på 125-130 km/t.
Personligt ville jeg også hjertens gerne liste en 200 Tdi i min 109'', men hvis man skal følge lovgivningen, så kan det nok bedre betale sig som det bliver nævnt at finde sig en 2,5 l maskine.
I forhold til 2.5 diesel-ydelserne på 67bhp @ 4000 rpm 114 lb ft @ 1800 rpm kontra 200 Tdi-ydelserne på 2.5 200 Tdi 111bhp @ 4000 rpm 195 lb ft @ 1800 rpm så giver det 16 kmt lavere topfart... Hvis det er det der udslagsgivende for valget.
Den eneste gang jeg har måtte forbande en land rovers topfart var da min lillebror fik en kraftig allergisk reaktion og vi skulle finde et hospital hurtigt... At køre civil udrykningskørsel i en 109'er taber lidt pondus når man alligevel bliver overhalet på landevejen af en skamtunet Saxo.
Mvh
Johannes