sv: sv: sv: sv: CBradio- gode råd og link efterlyses. (16-02-2012 01:04:33)
Jens Sigurdson
Jaae den er så også med en udgangseffekt på 12W FM og 21W SSB...
Nu hvor de nye regler for sendeeffekt snart træder i kraft vil det være lovligt at anvende disse kraftigere sendere og dermed mere end fordoble sin rækkevidde så det ikke bare er et anvendeligt redskab i kolonnekørsel, men rent faktisk kan betragtes som et kommunikationsmiddel.
Personligt kan jeg ikke retfærdiggøre at anvende noget større end PMR-radio til decideret kolonnekørsel, da de ofte rækker bedre end diverse "jeg tror at Walkier er pak ud og brug radio" installationer.
Bevares hvis det monteres af en kyndig og er justeret korrekt, kan man om aftenen og i godt vejr opnå kontakt 10km væk. Men det høre vist til sjældenhederne.
Ellers vil jeg da lige henlede opmærksomheden på land mobil radio (taxa-radio), som man blot betaler et mindre beløb for at have frekvens til hvert år.
Det er endda muligt at oprette en klubfrekvens, så hele klubben kan benytte frekvensen for det samme lave beløb.
Eller endnu bedre amatørradio, der kun kræver en mindre prøve for at give brugerrettigheder på amatørbåndene.
Begge dele rækker typisk 15-25 km fra bil til bil i kolonnekørsel og op til 100km hvis man benytter en af de mange relæstationer hele verden er overdrysset med. Og det er så når det er dårlige radioforhold - normalt virker det lidt bedre.
Hilsen
Jens