sv: sv: sv: Tømme benzintank mm. (22-02-2004 11:52:16)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy
Hej Jon!
Du har ganske ret - selvfølgelig skal man ikke uden videre svejse på en benzintank - og da slet ikke hvis man ikke er sikkerhedsbevidst og derved glemmer grundreglerne for personbeskyttelse.
Dog vil jeg sigeat det KAN lade sig gøre hvis følgende fremgangsmåde benyttes:
Afmonter tanken og tøm resterne i en velegnet beholder.
Tilkobl en vandslange og gennemskyl den over flere omgange samtidig med at den tømmes for vand i lige så mange omgange og fyldes med friskt vand igen.
Når man så mener sig sikker tager man en lang stang med en tændvæskeopvredet klud i den ene ende - den sætter man så ild til - og på behørig afstand og ude i det fri fører man så "lunten" over hullet til tanken - gerne også lidt ned i hullet tilmed.
Enten sker der så en forpufning fra tanken - hvilket vil sige at de sidste rester af benzindamp forbrændes -- eller så sker der ingenting overhovedet - og så er tanken beviseligt fri for restdampe og dermed klar til at svejse på.
Også denne manøvre kan foretages flere gange om man vil (livrem og seler).
Denne fremgangsmetode er almindeligt benyttet (jeg har selv gjort det nogle gange på benzintanke - og lever stadig i bedste velgående)- dog vil jeg tilføje, at hvis man føler sig usikker - SÅ LAD VÆRE - og invester i en ny tank istedetfor.
Man kan jo også lige overveje om det kan svare sig at gå igang med reparation! - hvis der er et hul er der gerne påløbende huller undervejs andre steder på tanken, for som regel ruster tanken pletvis indefra p.g. vand og kondensopbygning i dens levetid -hvilket så forårsager grubetæringer med tiden. Derfor kan tanken se pæn og nydelig ud på ydersiden, men alligevel på visse steder være så tynd i materialet, at det bare er et spørgsmål om tid inden hullet opstår.
Jeg ville foreslå - byt til nyt - så dyre er de sgu heller ikke - og dermed sagt at det er et sted hvor man ikke skal få lommesmerter, men bare hoste op og glæde sig over at få en tank der ikke lige pludselig går læk under en eventuel Afrikaexpedition.
SIIIer hilsen Stefan - Skanderborg