sv: Optimering til motorvejskørsel (28-03-2016 08:47:59)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl
Desværre oplyser du ikke, hvilken Defender model du har, for så kunne vi komme med tips om støjdæmpning.
Marchhastighed for en Defender ligger mellem 95 og 105 km/h, hvilket er helt ok for en bil med denne arkitektur og undervognskonstruktion. Vægten skal også lige med.
Jeg holder med min OneTen HT med 200 tdi og 1:1,22 gearing marchhastighed på 95 km/h også på de lange stræk til Frankrig og Spanien. Støjniveauet er tåleligt og der kan føres en samtale.
Din bil er tyve år nyere. Måske er der for megen dækstøj eller bilen har en tagbagagebærer monteret, som du
i realiteten måske ikke har behov for i det daglige?
Land Rover har bygget en motor, som de synes passer til bilen og med henblik på, hvordan hovedparten vil bruge bilen. Med 122 hk når du også frem. Dog kunne det være en god idé, at få motorstyringen opdateret/optimeret, så den følger fabriksdata. Chiptuning er ulovlig og kan ødelægge maskinen.
Et overgear fra Rockymountain giver dig flere valgmuligheder, men det tager nok ret mange år, før det har tjent sig hjem igen.
Som nævnt, har min OneTen en 1:1,22 gearing og det var et tigerspring frem i forhold til den oprindelige 1:1,62.
Igangsætning er noget langsommere, men ikke generende. 1:1,4 er ikke helt forkert at bibeholde.
Større dæk, dvs. dæk med længere omkreds ( maks. + 5 % er tilladt) kunne være en prisbillig løsning, næste gang bilen skal have nyt fodtøj.
Konklusion: støjdæmpning, højere dæk og et eftersyn af motorstyringen burde kunne give dig en lidt mere lydsvag bil, der kan følge med turistbusserne på motorvejen.