sv: Hvilken motor bør man vælge ? (16-04-2020 14:30:42)
Ib Hammer #219, reg. mjyl
Hej Morten
Fra 2007 er der kun 2.4 og 2.2 at vælge imellem. De yder det samme når vi taler HK og moment. 2.2 lyder set over et bredt spektrum en anelse mindre støjende også ved højere hastigheder på landevej og motorvej og føles samtidig en anelse hurtigere i optræk, muligvis kun en fornemmelse :-) Begge motorer arbejder fint i terræn og har et eminent træk selv ved tomgang. Begge motorer er glimrende hvis man skal køre med trailer grundet det høje moment, de kan også sætte i gang i tomgang selv med en tung trailer på slæb.
Er der tale om en gulplade bil er 2.2 at foretrække grundet dieselpartikelfilteret, er det hvide plader er den nok bedre "fremtidssikret" overfor nye tiltag imod dieselbiler generelt. 2.4 modeller har en hastighedsbegrænser der sætter ind ved 138 km/t, dette blev ændret til 145 km/t - for 2.4 var årsagen en valgbar fabriksmontering af en speciel type Good Year terræn dæk (dæk har en hastighedsmærkning og disse dæk var kun godkendt til 140 km/t). Denne option er ikke hjemtaget til DK, men hastighedsbegrænseren blev så vidt jeg husker det først ændret med 2.2 motoren i 2011.
Vi har valgt at have ABS bremser på vores modeller, i 2007 og nogle år fremad var det et tilvalg, ABS bremser blev standard så vidt jeg husker i enten 2011 eller 2013 - det er der sikkert en der kan huske helt præcist.
Med 2.2 motoren kom der også lidt ekstra gummilister på dørene. I 2013 blev BlueTooth standard og i 2014 blev DSC (ESP) standard.
Som du kan se sker der noget stort set hvert år med Defender modellerne, ofte mindre justeringer, men den er som model hele tiden blevet opgraderet/justeret, så jo nyere årgang des mere standardudstyr, lige som udbudet af options også ændrede sig hen over årene, bl.a. sæderne og betræk på samme.
Hvis du er i tvivl så prøv om det ikke skulle være muligt at finde et sted hvor du kan prøve de to motorer.
Mvh
Ib 0219