3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (06-11-2020 20:48:25)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj
Hej Forum
Indledning
Jeg har en 90" med 3,9 EFI og automatgear (fra en RR Classic) der har kørt fint igennem flere år. For 2 år siden tog vi den ind for at bygge lidt om på opsætningen – dog uden at pille ved maskinen. Nu er ombgningen færdig men vi kan ikke få maskinen til at køre ordentligt – den mangler i den grad trækkræft.
Vi har brugt utallige timer på at fejlsøge efter bedste evne med inspiration fra artikler på diverse forum, youtube videoer osv osv. – desværre uden at finde en løsning.
Vi er nu ved at løbe tør for ideer til yderligere fejlsøgning og håber med dette indlæg at kunne hverve et par kyndige hoveder der kunne have lyst til at hjælpe med at løse problemet.
Problemet
Bilen starter fint og har fin tomgang. Uden belastning er bilen omdrejningsvillig og tager fint gas. Ved kørsel er der tilgængæld meget meget lidt trækkraft – bilen kan knap komme op på 60 Km/t og gør det på ingen måder på en jævn og ubesværet måde. Bilen er tættere på at gå ud når man træder hårdt på speederen og kick-down effekt er der absolut ingen af. Bilen "sprutter" ikke og skyder ikke fra udstødning.
Hvad vi har gjort indtil nu
- Motoren er født med oxygen-sensorer (lambda) og katalysator. Dette er ikke en del af opsætningen i 90´eren som det er i
dag og den har kørt fint uden igennem flere år.
- Mortor har været åbnet – knast og løftere har det fint – efter samling er der ingen mislyde.
- Luftmængdemåler er adskilt, renset og samlet igen.
- Benzintryk i tomgang og ved omdrejninger er målt og OK. Måling sket mellem filter og fuel-regulator.
- Benzinpumpe er den originale fra donorbil (RR Classic). Vi har prøvet med anden pumpe fra Biltema, der ikke virker bedre
eller ændre ved problem/symptomer.
- Steppermotor fungerer umiddelbart fint.
- Potentiometer er målt til en værdi på ca. 325 millivolt og øges korrekt ved omdrejninger.
- Plenum og indsugning er undersøgt for "falsk luft" og tyder ikke på at det er problemet.
- Vacumslager er efterset og fejler umiddelbart ikke noget. Tændingsforstilling sker korrekt ved omdrejninger.
- Tænding indstillet til 8 grader før (og burde måske stå på 6 grader før) .
- Tændspole er skift til spritny.
- Tændrør er efterset og virker OK.
- Strømfordeler-dæksel og andre tændingskabler har været prøvet – desværre ingen ændring.
- Motor bruger ikke vand eller olie.
- Kompressiontest er gennemført med følgende resultat:
Alle cylindere ligger på en værdi mellem 9,3 – 9,7 – undtagen cylinder nr. 1 der ligger på 8,3
Mvh
Lars #6677