Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Internet radio.. ??????? (26-11-2020 11:52:49)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn
Okay, så "team-speak" er stykke software lidt i stil med Skype. Kan downloades til PC, og mobilos. Så kan man lege "VHF radio" på internettet. Kræver så internet adgang, enten via wifi eller med mobilen som "hot spot" eller en speciel radio med sim-kort.

Det er sikkert rigtig smart og så længe man er online, så er rækkevidden vel global. Forekommer mig at disse "netværks-radioer" er påfaldende dyre, men man kan sikkert bruge mobilen som "radio" Altså så længe der er mobil internet dækning.
https://www.bmradio.dk/index.php?cPath=517

CB-radioer er smarte, netop fordi de er så enkle og billige. Jeg synes dog problemet er at de sjældent virker ordenligt.

UHF er også en mulighed, jeg har prøvet at sætte mig lidt ind i det, men det er svært at finde materiale om det, og det kræver ganske rigtigt licens, og hvordan får man den? Men UHF kunne være interessant, da der findes masser at billige kinesiske UHF radioer på markedet. MEN, det er jo først rigtig spændende når der er flere der har det, og hvis det kræver kurser og licens osv, så er det vel begrænset hvor mange der gider det.

Så er der noget med jagt-radioer, men hvordan det fungerer, det har jeg opgivet at finde ud af.

Så er der PMR. Igen kan man få nogen voldsomt billige, men i grunden hæderlige kinesiske håndholdte PMR radioer til ingen penge. De sender på det åbne PMR net, sammen med babyalarmer og byggeradioer mv. Har lige fået 2 Baofeng radioer, Mener jeg gav et par hundrede kroner på ebay for 2 stk, med ladere, øresnegl und alles. De kan vel sende omkring en til 1½ kilometer alt efter forholdene og det fint til når fruen og jeg følges til træf og lign i hver sin seriebil.

Så måske PMR er løsningen til greenlaningen og når man mødes i grusgraven og lign steder?

Mvh Niels
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "dieselpumpe"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.