Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: 4.6 V8 benzinmotor, der ikke revner i blokken (02-06-2022 11:59:49)
Bo Helsted

Hej Bjarne,
Da ingen andre kommenterer, vil jeg lige give dig et forsøg på et svar. Der er to problemer med V8' eren, som jeg tror du får blandet lidt sammen.
1. problem: Revner: Som der tidligere rigtigt svaret, er der færrest problemer med 3,5 liter versionen (den oprindelige).
Rover havde ikke rigtigt råd til at udvikle en ny motor, da markedet begyndte at kritisere at 3,5' eren var for sløv i Range Roveren, der var nogen jokes med "as slow as the bishop of Buckingham" eller noget i den stil...
Så noget måtte gøres, for at få en større ydelse. Man borede cylinderhullerne større i en ellers identisk blok! Så havde man pludselig 3,9 liter. Med P38'eren (2. gen. RR) borede man endnu større huller, og så havde man 4,6 liter. Men hvis du forestiller dig 4 huller på en linje, med uforandret centrum, og man så gør cirklerne større og større, så bliver der mindre mellemrum mellem hullerne. Blokken bliver svagere. Derfor tendensen til revnedannelse, især hvis støbekvaliteten ikke er 100% (engelsk kvalitetskontrol...). Det kan cross-bolting til dels forebygge, fordi det hele bliver spændt bedre sammen, og der bliver færre skævheder pga. vridning (sådan som jeg opfatter det, andre må gerne rette mig).
2. problem: Foringer glider: Et andet problem, der til dels skyldes den større ydelse og de tyndere cylindermellemrum, er at foringerne glider i udboringerne. En blok af aluminium er før blød til cylinderrum, så der er presset en foring af støbejern ind i hvert cylinderhul. Disse har - især i 4.6 - en tendens til at bevæge sig opad. Det kan "top-liner" afhjælpe. En ring presses ned, så den holder foringerne på plads. Dette har aldrig været standard fra fabrikkens side, men er lavet på renoverede motorer.
Du kan læse masser af info på rpi engineerings site, specielt det gamle website (i ubehjælpelig html-kode), er en guldgrube af info, og så er det ret humoristisk skrevet.

Hilsen Bo
Ex-RRC V8 ejer (savner dæl'me lyden...)

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "stikaksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.