sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (14-04-2005 20:35:21)
Bent Böhlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj
Hej Jan!
Oktantallet har intet med kvaliteten af benzinen at gøre, heller ikke med energiindholdet.
Det er et udtryk for "bankefastheden". dvs. hvorhurtigt forbrændingen foregår i cylinderen. Da gnisten der skal tænde benzindampene oftest bliver udløst umiddelbart før stemplet når topstillingen, skal forbrændingshastigheden være sådan at man opnår maximalt tryk lige efter at stemplet har passeret topstillingen.
Jo højere tryk i kompressionsfasen i cylinderen, jo hurtigere går forbrændingen. Vi taler her om forskelle i millisekund størrelsen.
Hvis max tryk under forbrændingen opnås før stemplet når topstillingen, bliver det bremset, og stempel, pakninger og lejer bliver hårdt belastet.
Oktantallet justeres med tilsætningsstoffer i benzinen.
Jo højere kompression motoren har, jo højere oktantal er nødvendigt for at undgå "bankning".
Hvis du har en standard motor, kan du sagtens bruge 92 oktan. Har du fået planslebet topstykket nogle gange, og måske bruger en speciel tynd toppakning, eller har fået en krumtap der giver højere kompression lagt i, så skal du prøve med 92, og måle om motoren har hurtige ændringer i omdrejningstal, fx. 4 ryk pr. omdrejning. Kan kun måles elektronisk, fx. med en Bosch tester. Eller lyt efter "bankelyde" fra cylinderne.
Hvis motoren har bankelyde, eller hurtige omdrejningsændringer lige før hver cylinders toppunkt, så brug 95 oktan.
hvis motoren bare kører fint og jævnt på 92, er ekstraprisen for højere oktan kun godt for benzinselskabernes overskud. Er du storaktionær i dit selskab, så brug en masse 98 Oktan, måske får du 1 promille af ekstrabetalingen retur som udbytte.
mvh bent/1649
Der bruger 92 oktan ved kompression 1:8,13. Og kunne nøjes med 88 oktan hvis det kunne købes i DK.