sv: sv: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (15-04-2005 09:34:31)
Bent Böhlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj
Jeg kender ikke alle blyets funktioner som tilsætningsmiddel til benzin. Jeg mener det har en indflydelse på oktantallet, det tog ihvertfald længere tid før man kunne få 98 oktan blyfri end med 92 og 95.
Men når vi taler om ventilsæder og ventiler har blyet 2 primære funktioner:
Det skal virke som køle/smøremiddel på ventilerne.
Det virker som tætningsmiddel mellem ventil og ventilsæde. En ganske tynd hinde af et så blødt materiale som varmt bly, bliver trykket ud i alle mellemrum mellem ventil og ventilsæde. Det er især vigtigt når ventilerne og sædet har ar (brændte ventiler).
For at køre blyfrit, skal ventiler og ventilsæde være med hærdede anlægsflader, så brændte ventiler ikke kan opstå, og ventilen skal være konstrueret så den kan bortlede varmen (kan gøres ved at ventilen har en kærne af en god varmeleder).
Hvis topstykket er renoveret, og ventilerne skiftet, inden for de sidste 15-20 år, bør den kunne køre blyfrit. Hvis ikke toppen er renoveret, trænger den sikkert til det om få år. Så jeg ville bare køre blyfrit, hvis konstruktionen ikke er til det, så fremskyndes renoveringen, og så kan man få nye ventiler og sæder.