sv: sv: To tanke på serie III 88" (29-05-2005 10:24:01)
Knud Madsen
Jaguar har siden 1952 brugt et system med 2 separate tanke, 2 påfyldninger, med hver sin SUbenzinpumpe, fælles instrument, hvor instrumentet viser indholdet i den tank man pumper fra. Man har på instrumentbordet en omskifterkontakt, der skifter pumpe og forbindelse til benzinmåler.
Systemet kan pilles ud af, typisk, en XJ6 med karburatorer der står til hug.
Det med 2 tanke lyder umiddelbart ret enkelt, men der er flere besværligheder i det end man lige umiddelbart forestiller sig.
Har man ikke 2 påfyldningssteder, skal man sørge for en ret stor mellemforbindelse, helst >1" og ikke mindst en effektiv udluftning!!, der dog forhindrer benzinen i at løbe utilsigtet ud.
Har man 2 benzinpumper har man en ekstra sikkerhed for svigt af pumpe, idet det er sjældent at begge pumper går død samtidig. Det fordrer og at man ikke kører en tank fuldstændig tom før tankskift.
Har man pumpe på hver tank, skal man sørge for at benzinen ikke kan pumpes fra den ene til den anden tank under kørsel. De gamle tik-tik SUpumper fungerer i sig selv som modtryksventil. Senere rotationspumper skal forsynes med en modtryksventil.
Omskifterkontakten skal kunne skifte arbejdsstrømmen til pumperne og forbindelsen mellem målerne og instrumentet og evt. advarselslampe for lav stand i tankene.
Alt kan lade sig gøre, man kan efter sigende tage til månen og komme retur, men det er lidt besværligt.