sv: Norsk 109" ex-mil hva gør jeg? (22-05-2007 23:22:17)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Hej Jacob
Jeg har lige fået en LR i den prisklasse du nævner. Jeg var lige ved at miste modet efter måneders søgning. De få biler der var til salg, og som jeg havde råd til, var,på trods af ejernes forsikring om det modsatte, i en sørgelig stand. Så lige pludslig var der en rigtig sIIa til salg lige "henne om hjørnet". Totalrenoveret og det hele. Den går som en symaskine, men naturligvis, på en 42 år gammel bil er der da småting, utætte pakninger og en kardan der skal skiftes o. lign. Men i grunden ikke mere end på den 20 år gamle Escort, jeg lige har skilt mig af med. Og så er det jo sjovt at skrue. At have veteranbil er nemlig en hobby.
Hvis du vil bruge en 25-30 år, eller ældre bil som hverdagsbil, må du nok være parat til at tage bussen et par gange om året, præcis som hvis du kørte i en 20 år gammel Escort eller Kadett. (Trust me. I know!)
Det bedste er at delene ikke koster meget og der er altid en du kan ringe til, og som vil hjælpe dig. Jeg har oplevet en helt utrolig imødekommenhed, når jeg ringer til andre medlemmer der, hvis de ikke selv kan hjælpe, kender en der kan.
Du skal dog nok regne med at du selv kommer til at skrue lidt i den også. Læg et par tusind til side til værktøj, værkstedsbøger og den slags.
Mit råd som serie, og Land Rover novice er at du skal væbne dig med tålmodighed, der kommer gode serie-biler til salg fra tid til anden, også i Danmark. Du skal bare se dig godt for. Min erfaring er, at på så gamle biler som seriebiler, er alderen underordnet, det er hvordan de er passet der tæller. Download Stefan Wandels guide til førstegangs serie-købere, den ligger på hovedsiden i nederste højre hjørne. Den brugte jeg meget, den giver et godt billede af hvad du skal kigge efter.
Husk at de billige klassiker og veteranforsikringer forudsætter en anden bil som hverdagsbil. I hvertfald hos Nordisk Veteranforsikring.
Tilbage er der bare at at sige "god jagt"
Håber vi ses i klubben.
Hilsen Niels