Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Planing af topstykke (22-02-2003 13:17:15)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj
Hej med jer.
Jeg har nu pillet topstykket af min 2, 25 benzin motor fra 84. Den sidder i en 90er. Jeg får skifter samtlige ventiler. De ventiler der nu kommer i er af den slags der bliver brugt til seriebilernes konvertering til blyfri. Jeg skulle da kunne køre blyfri, eller hvad siger i ? Ventilsæderne bliver ikke skiftet, blot slebet.
Stempler og cylindre ser i øvrigt fine nok ud.
Mit spørgsmål går egentlig på om jeg kan og bør plane topstykket et par millimeter. Hvis jeg gør det, skal jeg så også skifte knastaksel(eller er det kardangen?) ? Kan det gøres uden at der skal gøres en hel masse "ekstra" ?
Formålet med at gøre det, skulle være at få en bedre benzinøkonomi, ikke så meget at hive heste ud af motoren(hvilket selvfølgelig også er fint nok).
Sidste kompressions test viste i øvrigt følgende(i bar) :
1 cyl. : knap 10,5
2 - : knap 10,5
3 - : 9,5
4 - : 10,5
Er det Ok eller mega skidt ?
Målingen er taget med de gamle ventiler, så det burde jo blive lidt bedre med de ny ikke sandt ?
Motoren har gået knap 275.000 og er slidt, men funktionel.

Jeg ser frem til jeres svar, da jeg jo kan se at der igennem tiden har været meget debat om disse emner(bly Vs.blyfri).....
Med venlig hilsen og på forhånd tak
Nikolai Norup
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "hovedleje"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.