Afgifter igen -igen (27-03-2009 11:59:06)
Poul Meirum #1456, reg. fyn
Ja så må man op på hesten igen, det er dog ufatteligt, at gulpladebiler forurener mere en den samme bil på
hvid plader, og selv om nogle er på benzin, og ikke noget om hvor meget de køre pr. år!
Hvad med de ældre entreprenørmaskiner, gamle bådmotore mv.? Det ser ikke ud som om det er miljøet man helt går efter.
Nyheds brev fra Socialdemokraterne 25. 03.2009:
Regeringens hastebeslutning i sidste uge om at friholde de ældste og mest forurenende biler og varevogne på gule nummerplader for højere miljøafgifter i forbindelse med skattereformen møder hård kritik fra Socialdemokraterne: Regeringens skatteaftale er mere sort end grøn.
- Vi ved fra OECD, at en million danskere dagligt udsættes for uacceptabel dårlig luftkvalitet. En væsentlig årsag er den omfattende luftforurening fra trafikken. Derfor er det tåbeligt, at det økonomisk fortsat skal være meget fordelagtigt at køre i de ældste og mest forurenende biler og varevogne på gule nummerplader. Endda uden partikelfilter, siger miljøordfører Torben Hansen.
Ifølge Statens Institut for Folkesundhed medfører luftforureningen i Danmark årligt 3.400 for tidligt døde danskere samt 2 millioner sygedage som følge af luftvejssygdomme.
- Danmark er i forvejen Europas bilkirkegård, fordi vores bilpark er så gammel. Hvert år importerer vi tusindvis af gamle forurenende biler fra Tyskland, hvor de ikke længere må køre i flere af de største tyske byer. Regeringens beslutning om at frede de ældste og mest forurenende dieselbiler og varevogne på gule nummerplader vil kun betyde mere forurening frem for renere luft i vores byer, siger Torben Hansen.
Socialdemokraterne har kaldt miljøminister Troels Lund Poulsen (V) og finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) i samråd for at få regeringens svar på, hvilke konsekvenser beslutningen vil få for danskernes sundhed og miljøet.
MVH
Poul
Ærø