sv: sv: sv: sv: Kørsel i løs sand med 2WD (03-08-2009 12:47:55)
Peter Stind Rosendahl
Endnu engang viser forumet hvor godt det er til erfaringudveksling!
Det oprindelige spørgsmål forstod jeg som kørsel i sand med en "almindelig" bil med gadefælge. Mine erfaringer med slangeløse dæk og sand lavede jeg i en Toyota Camry på stranden på Vestkysten. I samme Camry kørte jeg en kort nødtur med lavt tryk i det ene baghjul. Dæktrykket var lavt men ikke så lavt at dækket var deformeret. Jeg kørte med vinduet rullet ned for at kunne høre eventuelle problemer med dækket under kørslen. Alligevel skete følgende: jeg fulgte en blød kurve med ikke mere end 40 km/t og pludselig sagde det PUUUFFF - baghjulet tabte al luft på et splitsekund, bagenden slog ud og svingede smukt ned i grøften! Overrasket over dette gentog jeg senere forsøget med bare lidt mindre luft i baghjulene end foreskrevet - og Camry'en opførte sig igen usikkert med voldsom lyst til at overstyre og kaste med bagenden. Så bilen spiller også ind i ligningen.
Med terrændæk på terrænfælge som Wolf fælgene er både dæk og fælge vel designet til at køre sikkert med lavt tryk.
I sand må især to råd gælde: Hold momentum på køretøjet og kør på størst mulig trædeflade for ikke at synke i.