Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: freelander dræber kvinde. (04-01-2010 19:39:48)
Morten Dam #6034, reg. nvsj
Just for info:
Omfanget af dødsfald og ulykker har været svingende.
Det største mandefald skete i 1986, da manden bag det hele, franskmanden Thierry Sabine og flere andre, omkom ved et helikopterstyrt i en sandstorm under løbets afvikling.
Ellers har mandefaldet været i spredt fægtning, et par stykker er omkommet ved beskydning af oprørsbevægelsen Polisario eller andet bandit-uvæsen, andre har slået flere kolbøtter end godt var, bl.a. i truck-klassen, og det gør ondt, når taget bliver flået af og både mand og sæde slynges ud af cockpittet.
En del tilskuere er kommet af dage ved at stå forkert eller ved at rende på tværs af sporet netop som deltagere er kommet drønende.
Blandt de aktive er langt de fleste dødsfald vist indtruffet i en 2-hjulede klasse. De slår sig rent ud forbandet, når de falder, og det gør de enten fordi de oversatser eller bliver trætte. Prøv at forestille dig stående i ”stigbøjlerne“, mens du fyrer skramlet af for fuld hane fra 7:00 morgen til 19:00 aften - eller deromkring.
Jeg husker en sen nattetime i 1987, da deltagerne skulle have været ved etapemålet før mørkets frembrud; det er omkring 17-18 tiden, og det bliver mørkt, som når man slukker for lyset i et kælderrum, men de første dukede ikke op før ved 2-tiden om natten på grund af fejlkørsel i ørkenen. Det gav et etapetillæg på vistnok omkring 300-400 km.
Feltets hårdeste hund, belgieren Gaston Rahier var så udmattet, at hans servicefolk måtte løfte ham af BMW'en og bære ham hen til massøren i teamteltet. Fire timer senere skulle alle mand op på mukkebikken igen for at tage hul på en ny dagsetape på 600-700 km.
Intet under at nogle ryger omkuld undervejs. Det er ikke leg for svagbrystede.

Med usvækket højagtelse som tilforn
Morten
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "bagklap"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.