sv: sv: sv: sv: sv: skift af stræberarms bøsninger RRC (15-02-2010 12:54:51)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
hej igen.
så er det vist tid til en update mht mit bøsningsprojekt.
jeg kan selv godt li når folk skriver, hvad den endelige løsning på det forespurgte problem blev, så her kommer den.
jeg skulle skifte bøsninger pga at de bagerste stræberarmsbøsninger på min RRC var blevet løse.
det jeg endte med at gøre var:
jeg satte bilen op på 4 bukke, 2 stk under rammen og 2 stk. under bagakslen. herefter løsnede jeg bolten der fæster stræberarmen til akslen. her skal det siges at jeg for at undgå at akslen kunne flytte sig nøjedes med at afmontere én arm af gangen.
Herefter skulle armen løsnes oppe ved chassiset, jeg startede emd at løsne den store centerbolt ved at sætte en 30mm top på en forlænger og gi den et klap med en 3kgs klaphammer. dernsæt kom turen til de 3 små bolte der holder selve bøsningen fast til chassiet. disse var selvfølgelig rustet sammen til en uigenkendelig klump. så løsningen blev her at save dem over med en vinkelsliber. det gør ikke noget at man her kommer til at save lidt i den gamle gummibøsning da man alligevel ikke skal bruge den igen.
dernæst står der i manualen: "witdraw arm complete with bush" frit oversat betyder det: "ved brug af overmenneskelig styrke, samt en 3kgs klaphammer og et koben, bræk tæv og vrid da armen ud af hullet, mens du udstøder kraftige primatlyde".
pas dog på ikke at tæve gevindet på stræberarmen da du ellers får et problem når den skal på igen.
grunden til at det er så svært er jo den gamle bøsning er udvidet ved sammenspænding er efter 15 år er den godt stiv og kommer ikke sådan lige igennem hullet uden en hvis overtalelse samt at de store spændskiver var rustet fast til gummiet.
nå efter den tur , blev alle gevind renset og gjort fine. og så skulle den gamle bøsning ud af den nedre befæstning.
da jeg ikke orkede at save den ud, gik jeg ned til min ven 100m nede i bebyggelsen og lånte hans 40 tons hydrauliske presse, som tog bøsningerne med et veltilfreds lille plop.
alle spændflader blev renset og de nye polyuretean bøsninger blav sat i ved hjælp af en tilpas mængde vel opvaskemiddel og en skruestik.
dernæst monteres stræberarmen til chassiset med de 3 nye bolte du selv har købt med da du købte nye bøsninger, og derefter monteres den anden ende på akslen ligeledes med nye bolte, (køb dem nu de koster 100,- for et sæt).
Lad være med at spænde den store 30mm endemøtrik mere end fingertæt før du er helt færdig og har fået bilen ned og stå på hjulene, idet denne bøsning først har sin endelige position når bilen står statisk med vægten på bagakslen.
jeg skiftede også støddæmpere når jeg nu var der, men det er en anden historie.
vh Jacob