sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (23-02-2010 09:48:45)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj
Hej Per.
Nu ved jeg ikke hvormange af dine lastbiler og traktorer der har haft permanent firhjulstræk med centerdifferentialespær, men ifølge den vedledning der ligger på hjemmesidens forside under kørsel- og sikkerhedsudvalget, så kan man slå centerdifferentialespær til på en Defender, ved kørsel i glat føre, for dermed at opnå bedre greb.
Det er rigtigt at for- og bagaksel så vil køre lige hurtigt rundt i et sving, hvilket vil resultere i en lille smule skred. Dette skred vil dog ikke være nær så alvorligt som hvis man havde spærret et akseldifferentiale. Til gengæld er man sikker på at der er hjul på både for og bagaksel, der trækker bilen rundt om hjørnet, i modsætning til hvis centerdifferentialet ikke er låst, hvor al kraften let går op i spin på et hjul, hvorfor man ikke har en chance for at styre sig ud af tingene.
MVH Jakob E S