sv: sv: sv: SU karburator (06-03-2010 14:15:38)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
Umiddelbart vil jeg sige der mangler benzin/pumpetryk og eller for lav svømmerstand, snavs i karbo ell. stoppede dyser. Visse årgange af V8 havde dobbeltsidet vacuumregulering for bedre afbalancering af tændingstidspunktet. Som bekendt er ideen med vacuumreguleringen at flytte tændingstidspunktet til det mest optimale punkt i forhold mell. fed/mager benzinblanding. Kører man ud ad landevejen med moderat hastighed og ditto gasgivning er spjæld lidt åben = højt vacuum og mager benzin/luftblanding der forbrænder langsomt og tænding langt fremme- optimalt forhold. Så gider man ikke længere ligge bag blødhatbondemanden i hans gamle Opel Olympia og træder speederen i bund; spjældet åbner, karboen sender fed benzinblanding der forbrænder hurtigt, til motoren, vacuuen forsvinder på gr. af åbent spjæld og tændingstidspunktet rykkes tilbage tæt på toppunktet- og alting går op i en højere enhed.