DANSK LAND-ROVER KLUB's HOVEDSIDE
Nordjylland Vestjylland Østjylland Midtjylland Sønderjylland Fyn Nordvestsjælland Nordsjælland Østsjælland Sydsjælland Lolland-Falster Bornholm Veteranudvalget

tilbage Information til instruktører

Hvad er de nødvendige kvalifikationer for at blive instruktør?

For at blive instruktør i Dansk Land-Rover Klub er det en forudsætning, at man har det grønne bevis, er fortrolig med sin bil og har opnået nogen erfaring med terrænkørsel.

Man skal naturligvis have stor lyst og evner til at lære fra sig, samt være indstillet på at virke som instruktør i en årrække – dvs. stå til rådighed for regionens køretekniske arrangementer.

Hvad er instruktørens arbejde?

Arbejdet som instruktør indebærer, at man virker som underviser i den teoretiske del af uddannelsen og som instruktør i den praktiske del, hvor man rådgiver og vejleder, for som afslutning, at godkende det gennemførte kursus i form af et kursusbevis.

Hvad er chefinstruktørens arbejde?

Ud over at virke som instruktør, er det chefinstruktørens opgave, at arrangere det nødvendige antal kurser og sørge for, at der er et rimeligt forhold mellem kursister og instruktører til kurserne. Kan afholdes regionalt eller i samarbejde mellem flere regioner

Det er i øvrigt chefinstruktørens opgave at sørge for at kursusbeviser bliver underskrevet og indsendt til klubbens medlemssekretær, som udsteder det ”grønne kørekort”.

Det er også chefinstruktørens opgave, at sørge for, at instruktørerne er opdateret med overordnet viden om de forskellige modeller og specielt de systemer, der kan have indflydelse på kørsel i terræn.

Hvad er målet med undervisning i grønt bevis?

Ved afslutning af grønt bevis kursus skal deltageren kunne demonstrere:

1. Færdighed og hensigtsmæssig adfærd (gearvalg, hastighed, overblik) ved kørsel i let terræn og på stigninger (op og nedkørsel).

2. Fejlfri stopprocedure på og korrekt måde at bakke ned ad en skråning.

3. Kendskab til og evt. demonstrere færdighed i at bruge de vigtigste regler for kørsel i vanskeligt terræn (fedtet bund, sand, vand m. v.)

4. Kendskab til de vigtigste elementer i et eftersyn før og efter terrænkørsel

Hvad indeholder et grønt bevis kursus?

Kurset består af fire delelementer:

1.Terrænkørsels teori – 2/4 hjulstræk, differentialespærre (afhængigt af model), gennemgang af systemer på bilerne, samt gennemgang af køre teknik og gennemgang af grundreglerne for kørsel i forskellige typer terræn. Det forklares, hvad der adskiller terrænkørsel fra den almindelige kørsel.

Endvidere forklares principperne for 2- og 4-hjulstræk samt centerdifferentialespærre, evt. ved brug af LEGO-modellen, Der kan evt. også vises videofilm som f.eks ”Under control” eller ”køre teknik”, samt andet relevant og oplysende materiale.

Den teoretiske gennemgang kan afsluttes med at fortælle, hvad der skal ske, på den praktiske del af kurset.

2. Praktisk køre teknik i terræn

A. Der orienteres om hvad den praktiske del går ud på – repetér evt. de vigtigste punkterne for klargøring til terrænkørsel.

B. Instruer i korrekt siddestilling og korrekt ”rat betjening”, samt hændernes placering på rattet.

C. Der instrueres i korrekt brug af gear, skift til lavgear og evt. centerdifferentialespær, afhængig af model. Diverse systemer på bilerne som kan have indflydelse på terrænkørsel kan aktiveres

D. Der køres ud i let terræn med lette stigninger for at skabe fortrolighed med bilen og underlaget.

E. Derefter indøves stopmanøvre på en bakke/stigning/skrænt:

For biler uden automatgear:

1. Kør op ad bakken i 2- 3 gear.

2. Slip speederen og aktiver fodbremsen hårdt – uden at røre koblingen. Motoren vil sætte ud. Gælder Serie-biler og ældre Defender, Discovery og Range Rover modeller

Dette gælder IKKE for modeller med elektronisk motorstyring, f.eks. Defender modeller med Puma motor (fra 2007) og typisk biler produceret efter starten af 00’erne Her bremser man bare og kobler ud inden motoren dør, som skulle man holde ved rødt lys.

3. Nu er bilen bragt til stansning og motoren i tomgang.

4. Bilen sættes i bakgear og man sikrer sig, at bakgearet er ordentligt i indgreb.

5. Nu løsnes fodbremsen forsigtigt – og motoren holder bilen. På modeller hvor motoren IKKE er sat ud, holder man bilen på fodbremsen.

6. Orienter bagud for fri passage og aktiver selvstarteren. På modeller, hvor motoren IKKE er sat ud, finder man koblingspunktet og letter trykket på bremsepedalen en smule, så bilen lige kan trille. Derefter slipper man koblingen helt, så bilen ikke løber fart på og til sidst fjerner man foden fra bremsepedalen.

Bilen vil kontrolleret køre ned ad bakken med motoren som bremse eller ved brug af Hill Descent Control.

Biler med automatgear:

1.  Kør op ad bakken med passende omdrejninger

2.  Brems bilen til stilstand og hold bremsetrykket

3.  Skift til bakgear

4.  Orienter bagud for fri passage og slip bremsen og bilen begynder bevægelsen nedad under kontrol med motoren som bremse eller ved brug af Hill Descent Control

 

DENNE ØVELSE GENTAGES TIL DEN BEHERSKES FULDSTÆNDIGT.

 

 

3. Klargøring til terrænkursus, samt hvad skal man være opmærksom på, før og efter terrænkørsel

Følgende punkter gennemgås

Før man kører i terræn:

Kontrol af olie på motor, kølervæske, bremsevæske, koblingsvæske og sprinklervæske.

Fastspænding af akkumulator og andet tungt tilbehør.

Undervogn – afhængig af model: fjedre, stropper, transmission, styrekugler og forbindelsesstænger samt evt. prop ved koblingshus og tandrem.

Dæk: 4 ens dæk i god stand med korrekt dæktryk.

Efter at man har kørt i terræn:

Rengøring af lygter, undervogn og bremser.

Kontrol af dæk, lygter, transmission og motor for revner, skader og utætheder.

 

4.”Kend din bil” arrangement om bilens grundlæggende mekanik og dens vedligeholdelse i forbindelse med terrænkørsel.

Undervisning foregår bedst, hvor der er mulighed for at få en eller flere modeller op på en lift

Følgende punkter gennemgås

Olie på motor, gearkasser og differentiale.

Eventuel påfyldning af fedt på smørenipler

Væskestand på bremser, kobling, køler og ekspansionsbeholder, samt evt. sprinklerbeholder

Fastspænding af akkumulator og andet tungt tilbehør.

Undervogn: fjedre, stropper, transmission, styrekugler og forbindelsesstænger samt evt. prop ved koblingshus og tandrem, dette afhængig af model.

Bemærk at Punkt 4 er frivilligt!!

 

Afhængigt af de lokale forhold kan kurset nu fortsætte med kørsel i vanskeligere terræn.

Her præciseres nødvendigheden af, at rekognoscere til fods for at finde det sted, der bedst egner sig til passage.

Ved kørsel i vand indskærpes forhold omkring vandets dybde, bilens vadedybde og hastighed, op- og nedkørsel i vandet, breddernes beskaffenhed, flydende genstande, samt bundforhold.

Ved kørsel i sand eller sumpet område drejer det sig om dæktryk/trædeflade og bilens hastighed: rigtigt gear og jævn hastighed.

Ved kørsel i skovområder er det især huller og træstubbe opmærksomheden henledes på.

Når kurset er gennemført og instruktøren har indtryk af, at bilens fører er fortrolig med de gennemgåede og indøvede teknikker, udstedes kursusbevis, der underskrives af instruktøren og/eller chefinstruktøren.

Det indskærpes over for bilens fører, at den tilstrækkelige færdighed i at bedømme terrænforhold og bringe bilen sikkert gennem terrænet, kun kan opnås gennem stadig vedligeholdelse af de teknikker og færdigheder, der er gennemgået på kurset.