tilbage

Land Rover Forum  

Index
169755: Serie 2 1961 (05-05-2024 20:33:45)
Niels Christian Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.57.246)
Hej igen
Ja jeg leder stadig efter den rigtige, altså en en 109 med 2,25 benzin motor. I starten, var jeg mest til en serie 3, men er efterhånden blevet lidt hooked på en serie 2 eller 2a. Jeg kan rigtig godt lide den helt rå/enkelte instrumentering og den "gamle" front, men ellers har jeg ikke helt styr på, om hvilke forskelle der er på S2 S2a i forhold til S3. Så vidt jeg har forstået, er motor og gearkasser stort set de samme, mens chassirammen skulle være bedre på S2 S2a.
Jeg har længe haft kig på en rød 109 Pick Up serie 2 fra 1961. Den har tidligere været anvendt af et lokalt brandværn. Den er synet for 3 år siden og sælger oplyser, at den kører "som en drøm" men at han vil anbefale at chassirammen bliver gået efter/malet, inden den skal køre om vinteren. Den har været til salg on/off i bl.a. DBA siden sidste sommer. Lige nu er den sat til 91000 kr.
Her er annoncen fra DBA
https://www.dba.dk/land-rover-serie-ii-25-109/id-1112354936/
Er serie 2 eller 2a sværere at have med at gøre, de jo som udgangspunkt godt og vel 50 år gamle, og ældre.
Mvh. Niels Chr.
Index
169771: sv: Serie 2 1961 (08-05-2024 08:47:38) (svar på 169755)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja, hvis ingen andre vover, så tillad mig i al beskedenhed at henvise til denne side, jeg skrev for nogle år siden.
https://www.dlrk.dk/veteranudvalget/kb-af-veteran/

Jeg kender ikke den vogn der refereres til, men som ved alle gamle biler, gælder det om at se sig godt for. Vær især opmærksom på rust.

Der er forskelle mellem 2, tidlig 2a, sen 2a og serie 3. Ud over de åbenlyse forskelle som lygternes placering, dørhængsler og instrumentering, så er der også nogen mekaniske forskelle. Den største udfordring er muligvis gearkassen på de tidlige årgange, her er gearkassen kun er syncroniseret mellem 3 og 4. gear. Dvs man ved nedgearing fra 3. til 2. skal mestre den næsten glemte kunst-art: "Dobbelt udkobling og mellemgas" Mindre, men måske ikke uvæsentligt, så er kobling og udrykkermekanisme forskellig fra 2/2a og 3. De tidligere årgange havde også mere simpelt el-net, og bremserne er sikkert også mere enkle. Alt kan dog være ændret og opgraderet, det afhænger jo af hvad det er du står og ser på.

At chassiet på en 2a skulle være bedre end en 3'er, har jeg aldrig hørt. Der er nogen forskelle, men de er vist ubetydelige. Det vigtigste er at der ikke er rust. Med mindre selvfølgelig, du er indstillet på, og har talent for at svejse.

Jeg vil mene det er det samme bøvl om du har en 2/2a eller en serie 3. Det er standen på den respektive vogn, og hvordan du behandler den, det drejer sig om.

Endelig skal jeg da ikke undlade at bemærke, som du også selv er inde på, at det er meget gamle køretøjer vi taler om, og de kræver altså lidt mere tålmodighed end en ny vogn. Man skal betragte en gammel Land Rover som en hobby, og være indstillet på at tage de udfordringer med, der vil komme. Nej, den er ikke komfortabel, slet ikke på lange ture, og nej, den er ikke driftsikker. Selvfølgelig, jo mere du er over den, jo bedre vil den tjene dig, men den vil kræve din opmærksomhed, skal den være til glæde for dig.

Bon chance

Mvh Niels.
Index
169775: sv: Serie 2 1961 (10-05-2024 08:43:08) (svar på 169755)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.251.207.91)
Hej Niels

Jeg har en 1965 SIIA "pickup" med 2,25 Benzin, som måske kommer til salg :) ?