tilbage

Land Rover Forum  

102122: Vægt (01-10-2010 23:52:44)
Lars Olsen #8544, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.207.2)
Er der nogen, der ved om man kan få vejet en IIa op i vægt?
Den har nu en totalvægt på 2650 og egen vægt på 1750.
Problemet er at når jeg er i skoven, kan der jo være meget mere træ en der må-:)
Bilen er reg som veteran.
(Er kun i skoven ved lejlighedsvis kørsel)
Hilsen Lars
102124: sv: Vægt (02-10-2010 00:11:28) (svar på 102122)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.233.83)
En Land Rover har den vægt en Land Rover skal have.
Mener ikke en LR kan vejes op, da den er konstrueret og registreret til angivne total vægt fra fabrikkens side. En SIII pick-up er dog 2750Kg. og 1125Kg. last.
Det er slemt nok 110" i DK er sat som HD i registrering,
altså 3050kg. total og ikke de retmæssige 2950kg.
102125: sv: sv: Vægt (02-10-2010 08:19:51) (svar på 102124)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Verner

110" pick-up og HC, samt 110" Hard-top har en totalvægt på 3050 fra fabrikkens side, og EU-godkendelsen.

Med de nye afgifter (fra 2007) blev de sat til lige under 3 tons, da tillægsafgiften for privatkørsel dermed blev lavere.

110" STW har en totalvægt på 2950, men fås også i en version med 3050 kg totalvægt.

mvh
Ib 0219
102140: sv: sv: Vægt (02-10-2010 21:46:52) (svar på 102124)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Det er vist ikke helt så firkantet endda:

Ihvertfald findes nyere Defendere i både en standard og eh heavy duty udgave. Svjv. er forskellene (når vi taler om 90") bla. ventillerede skiver foran og kraftigere/stivere fjedre.

Det giver et lille plus i totalvægten, som jeg faktisk også godt kunne bruge ved transport af 'biomasse' ;-)

Jeg har ærligt talt ikke sat mig ind i detaljerne, og kender hellere ikke konsekvenser ved evt. at veje op?

Jens
Def 90" Td5
102141: sv: sv: sv: Vægt (02-10-2010 22:00:38) (svar på 102140)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.221.173)
Jo Jens, der stod noget om vægt/HDLandrovere i LandroverOvnerInt for nogen tid siden, men som Ib skriver er det spørgsmål om passager ell. varebil. Hvad der får mig op af stolen er vanvidsafgiften på nyere 110" hvis over
3000Kg. sammenholdt med devisen for år tilbage- køb en større bil og slip billigere i vægtafgift.
102144: sv: sv: sv: sv: Vægt (02-10-2010 22:42:52) (svar på 102141)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.9)
Vanvidsafgiften vedtagelse skyldes, at MFerne ikke aner, hvad de har med at gøre. De tunge 4x4 kom på markedet, fordi man ville åbne for muligheden, at kunne trække tunge trailers. Det var groft sagt et lovkrav, at have en tung 4x4 for at kunne flytte maskinetraileren eller lign. erhvervsrettede anhængere.

Men lad os lige være realistisk: hvor mange af os, der bruger en 109" eller 110" varevogn har reelt behov for en lastevne på over 1.100 kg ?

Det svarer til 126 rammer á 24 dåser á 0,33 l !!!

Fylder jeg hele mit rejse- og filmudstyr i min OneTen, svarer det til max. 250 kg!

Så der er over 800 kg at gøre godt med.

Det snildeste ville være, om man kunne få en 110" i 2.750 kg totalvægt, for så kunne man hænge en 750 kgs trailer på uden skal skulle erhverve et trailerkort.
102149: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (03-10-2010 10:26:06) (svar på 102144)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.219.106)
Jo Paul, den mest udbredte dans er folketingsbooggie-wooggie, praktiseres oftest ud på de små timer, med bind for øjnene og hjernen sat på standby.
Erfaringsmæssigt opnår man næppe ret meget ved at køre LRen på vægten. De gange jeg har haft min både LR og andre gulpladefærger på vægt, har den vist betydelig overvægt,
endda ved tom vogn, om det skyldes rust og sand i vanger
vides ikke.
102168: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (03-10-2010 21:36:00) (svar på 102144)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Paul

Det må da være en svipser, ved at du ved bedre :-)

Man må altid køre med en trailer med en totalvægt på 750 kg u/bremser, uanset bilens totalvægt op til 3500 kg (går ud fra vi snakker Land Rover) - uden at skulle have trailerkort. Det samme gælder også for 110" som minibus.

mvh
Ib 0219
102176: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (04-10-2010 11:11:22) (svar på 102168)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.177.72.146)
Nej Nej Ib...

Seriebiler må kun kører med 500 kg. uden bremser.

//Vogter
102184: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (04-10-2010 12:37:26) (svar på 102176)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Claus

Du har selvfølgelig ret :-) - Seriebiler er max 500 u/bremser iht. det der kan godkendes.

Det er også altid den på reg.att. godkendte trailervægt der er gældende. Men nu gik Pauls indlæg på trailerkort :-)

mvh
Ib 0219
102200: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (04-10-2010 17:12:38) (svar på 102168)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.144)
Hmm Ib,

jeg tror faktisk, at vi siger det samme, bare på to forskellige måder. Så din udlægning kan jeg nemt tilslutte mig....

MEN: mens vi nu har dig her, så vil jeg gerne vide, hvorfor Land Rover Danmark har fjernet den udmærkede prisliste... ?

Der kunne vi da læse alt om priser på bilerne og udstyr samt vægtafgift...
102208: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (04-10-2010 19:41:29) (svar på 102200)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Paul

Hvorfor? - svar skyldig men det kan skyldes at der er nye priser på vej på Freelander 2 og Defender, da det er de eneste modeller der ikke er priser på.

mvh
Ib 0219
102282: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (07-10-2010 09:23:24) (svar på 102168)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.92.78.53)
Hej Alle

Her er loven ang. kørekort og trailer. sakset fra www.Politi.dk
http://www.politi.dk/da/borgerservice/fardsel/paahaengskoeretøj/

Hilsen
Peter 2055 / Nsj
102284: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (07-10-2010 09:59:37) (svar på 102168)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Man må også køre med en 750kg trailer uden bremser.

MVH Jakob E S
102175: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (04-10-2010 09:27:22) (svar på 102144)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Paul.

Du har ikke brændeovn vel?
Man fylder let 1100kg. Brænde ind i en Defender. Det er i øvrigt fedt at have en personbil, der kan køre i et rydningsspor i skoven, fuldt læsset med brænde - og så lige med 750kg trailer efter. Og den gør det uden at kny!

MVH Jakob E S
102227: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (05-10-2010 08:43:33) (svar på 102175)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.144)
Vi har 7 ha skov og har lige efter flere års kamp arrangeret, at min mors brændeovn kun bruges for hyggens skyld.
Brændeovne er slet ikke så miljøvenlige, som brugerne går rundt og tror...
102229: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (05-10-2010 08:55:51) (svar på 102227)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Paul.

Hvad tror brugerne? Og i forhold til hvad?
Jeg er ikke sikker på, denne diskussion hører hjemme på dette forum:-)

Slet ikke taget i betragtning af den gennemsnitlige udledning fra brugerne af dette forums biler:-)

Jakob E S
102236: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (05-10-2010 12:52:50) (svar på 102229)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.144)
348.000 brændeovne taget i brug før 1. marts 2010 i Nordtyskland forurenede i 2005 mere end den samlede tyske dieseldrevne vognpark: personbiler,. busser og lastvogne..

så jeg tvivler på, at selv de gamle LRs forurener mere end en brændeovn i daglig drift!

Der kom så LR-vinklen!
102237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (05-10-2010 13:47:17) (svar på 102236)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.152.124)
Paul du bør holde dig til at udtale dig om biler brændeovne er vist ikke lige din gebet.
102239: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (05-10-2010 13:52:40) (svar på 102236)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.30.38)
Jo Paul, hertil kommer oliefyr/fyringsolie stadig er et stort hit "Im dem grosse faterland" og velogmærke er
fyringsolien ikke, som i DK, afsvovlet. Men svovl brænder jo sombekendt udemærket.
102240: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (05-10-2010 14:08:42) (svar på 102236)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hm, måske off-topic, men Paul er faktisk inde på noget. Brændeovne og især dem folk har i stuerne, der brænder ved forholdsvis lave temperaturer forurener faktisk ganske meget.

Se mere her:
http://dinhverdag.astma-allergi.dk/braendeovne/flerebraendeovnemereforurening

http://ing.dk/artikel/74660-forureningen-fra-braendeovne-eksploderer

Det er så heller ikke lige meget hvordan man fyrer:
http://www.dmu.dk/udgivelser/dmunyt/2007/2/braende/

Mvh Niels
102241: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vægt (05-10-2010 14:42:34) (svar på 102240)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det er nemlig rigtigt. Det kommer an på ovnen og fyringen. Ligesom bilforurening også komme an på bilen og ikke mindst kørestilen. Jeg er ikke hellig, men jeg mener nu at jeg er rimelig godt med, når det kommer til spare på udleningen fra bilparken og husopvarmningen.

MVH Jakob E S
102253: Brændeovne (05-10-2010 22:41:24) (svar på 102240)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.164.140)
Ja, Niels dine henvisninger til gamle links skal nu ikke stå uimodsagt:

http://www.hwam.com/files/Site_upload/Presse/Pressemeddelelser/Dansk/090929_%20P%C3%A5stande%20om%20forurening%20fra%20br%C3%A6ndeovne.pdf

- og det er da rigtigt, at de er "part i sagen" - men netop derfor: audiatur et altera pars, du ved...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup

ja, ja, jeg ved godt, at vi er meget off-topic...
102259: sv: Brændeovne (06-10-2010 13:34:32) (svar på 102253)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.16)
Jojo, vi er endda meget off-road-off-topic...

Nu blev jeg opfordret til, kun at forholde mig til biler og ikke brændeovne, men for dem, der kan læse udenlandsk, her et link, som underbygger mine tidligere udsagn.

http://finanzen.freenet.de/immobilien/feinstaub-aus-kaminoefen_589766_685650.html

og jeg vil meget gerne have et partikelfilter til min dieseldreven Land Rover, dog skal det ikke koste en bondegård at forbedre klimaet.

Det vil jeg da lige kaste i vægt - skålen!
102260: sv: sv: Brændeovne (06-10-2010 14:00:41) (svar på 102259)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.30.38)
Man kan jo spørge hvad alternativet er til brændeovn?
De fleste brændeovne står på landet hvor alternativet er
olie ell. el med dermed følgene CO2 udslip.
Så fornylig et verdenskort hvor det fremgik, de mest skadelige svævestøvpartikler var tættest omkring ækvator, Sahara og ind over Indien. Ganske vist er der udstrakt
brug af brænde og åben ild i de områder, men brændeovn
til opvarmningsformål er der vist langt imellem. Derimod var der i de temparerede zoner, som eks. Danmark ligger i, meget lille forekomst af de skadelige svævestøvforekomster.
102261: sv: sv: Brændeovne (06-10-2010 14:25:15) (svar på 102259)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.163.32)
Uhadada, Paul, som vi dog kan! - jeg lagde linket på, fordi man blandt (danske) producenter af brændeovne er af den opfattelse, at langt størsteparten af brændeovnsforureningen komme fra udlandet, hvilket passer meget godt med indholdet i den tekst, du har linket til. Problemet er, at foretagender som Det økologiske Råd (DØR) m.fl. arbejder med skjulte dagsordner, nemlig at få lagt afgifter på brændeovne i DK, SELV OM man godt ved, at langt størsteparten af forureningen kommer fra udlandet; det er nok det, man kan betegne som grænsende til fusk med tal og statistikker...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
102262: sv: sv: Brændeovne (06-10-2010 15:39:33) (svar på 102259)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg ville gerne se dokumentationen for CE-mærkningen af ovnen på billedet i den artikel.

MVH Jakob E S
102263: sv: sv: sv: Brændeovne (06-10-2010 16:48:42) (svar på 102262)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.9)
Mens vi snakker stationere brændovne, læser jeg lige, at danske Inbicon har sat en brændstofproduktion i gang, hvor 1,5 ton halm = to bigballer bliver til 200 l brændstof (ethanol), 400 kg brændselspiller og 400 kg melasse.

Altså brændstof til biler, piller til opvarmning og melasse til kreaturer.

Moderne biler skulle kunne fordøje benzin, der er tilsat 10 % ethanol.

Anlægget står nær Kalundborg og kan bearbejde fire tons halm pr. time.



102277: sv: sv: sv: Brændeovne (07-10-2010 00:15:41) (svar på 102262)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.91.197.8)
Re CE mærkning af brande ovne, og pejs, kan jeg fortælle følgende, efter nylig erfaringer med at lave en center pejs, for en kunde.(Se den på min website, www.klejnsmed.nu)
Den blev CE Godkendt, og mærket, efter gældende bestemmelser og retnings linier. Alt dette drejede sig hovedsagligt om brand sikring, dokumentation af konstruktion, og materialer, røg afvikling, luft gennemtræk, ventilation, en hel masse sund fornuft, og ellers intet om forurening, og svovl, eller lignende usund gasser og partikler.
Dette er alligevel mest afhængigt af at der bliver fyret fornuftigt, med gode træk, og røg afvikling. Jeg tror at ulmende halv våd brand, forurener uanset!
Det kan være at de retnings linier for en god gennemtræk = gode forbrænding, er møntet på begrændning af udslip af uheldig gasser osv, men dette er ikke nævnt direkt.
Nota:- Dette gælder Norge, som er EOS, men ikke EU. Det kan være, at sagerne er mere udpenslet, og struktureret i DK /EU!
102281: sv: sv: sv: sv: Brændeovne (07-10-2010 09:01:58) (svar på 102277)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej David.

Der er en ret stor sammenhæng mellem konstruktion, røgafvikling, luftgennemtræk, ventilation og så forurening.

MVH Jakob E S
PS I øvrigt en rigtig flot pejs du har lavet der.
102128: sv: Vægt (02-10-2010 08:40:29) (svar på 102122)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.247.215)
Hej Lars !!
Jeg tror du kan ændre noget på det - men måske ikke helt så højt som du ønsker - prøv først at få vejet din bil så du har noget at gå efter....
Min egen 2A 109 fra 64 har en totalvægt på 2500kg og en last på 700kg - men da det er en gammel brandbil næsten som din er den muligvis vejet med pumpeudstyr....
Med rover hilsen
Kristian
102132: sv: Vægt (02-10-2010 10:17:06) (svar på 102122)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.9)
Iflg brochuren har en 109" 4 cyl benzin en totalvægt på 2.675 kg, så din veteran er tæt på.
Du skal huske på, at din bil har en specialopbygning og den vejer også.

Det bedste, du kan gøre, er, at du kører på brovægten med tom bil og få den vejet.

Så kender du den aktuelle totalvægt og kan finde frem til lasten.

Men en fuldlastet 109" er ikke rar at køre med og opbygningen inviterer da heller ikke til, at blive stopfyldt med træ.

En 750 kg trailer vil gøre mere gavn, er nemmere at læsse og losse samt kan trækkes genne skoven uden problemer.
102146: sv: sv: Vægt (02-10-2010 22:59:50) (svar på 102132)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.249.220.17)
SKAM dig at køre med træ i en gammel land rover og så til og med en brandbil, uff. Hvordan skal det hel ende.
Hvor mange lag er dine fjedre på.??
MVH jens der smiler stort i sin brandbil der er rød
102422: sv: sv: sv: Vægt (14-10-2010 00:22:49) (svar på 102146)
Lars Olsen #8544, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.207.2)
Ja så er der nok ikke andet at gøre end at putte en 3500kg trailer på, og så få trailer kort.
Det var jo bare nemmere at ta 2 m3 på bilen og så hjem.