Jeg har nu fået svar fra Rigspolitiets Færdselsafdeling om der skal være fartskriver i danske private busser ved kørsel i udlandet:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Til Kenneth Poulsen.
Reglerne om køre-hviletid findes i Europaparlamentets og Rådets forordninger (EF) nr. 561/2006 (køre- og hviletidsforordningen) og nr. 3821/85 (kontrolapparatforordningen) samt i Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007.
Reglerne om køre-hviletid kan findes på
www.politi.dk, hvor De ligeledes kan finde ”Forskrifter for brug af kontrolapparater” samt ”Vejledning om undtagelser fra køre-hviletidsforordningen”.
Det fremgår af artikel 2 i køre-hviletidsforordningen, at forordningen gælder følgende former for vejtransport:
a) Godstransport med et køretøj, hvis størst tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevogn overstiger 3,5 ton
b) Personbefordring med et køretøj, der er konstrueret eller permanent indrettet til at befordre mere end 9 personer, inklusive føreren, og er beregnet til dette formål.
I artikel 3 i køre-hviletidsforordningen og i § 2 i bekendtgørelse nr. 328 er opregnet hvilke køretøjer/hvilke kørsler, der er undtaget fra reglerne om køre-hviletid.
Af § 2, litra i) fremgår at følgende transport er undtaget fra køre- hviletidsbestemmelserne: Køretøjer med mellem 10 og 17 siddepladser (registreret som stor personbil), der udelukkende benyttes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring ( ikke –erhvervsmæssig personbefordring og rent privat kørsel).
Af indledningen til § 2 i køre- og hviletidsbekendtgørelsen, jf. artikel 13, stk. 1, i køre- og hviletidsforordningen, fremgår, at det er transporten, der udføres med de køretøjer, der er anført i de enkelte undtagelsesbestemmelser, der er undtaget fra køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen.
Undtagelse omfatter kun national kørsel, dvs. kørsel der foregår inden for Danmarks grænser. Såfremt kørslen delvis udføres på en anden medlemsstats område, vil kørslen kun være undtaget, såfremt den anden medlemsstat er indforstået hermed. Der er ikke indgået sådanne aftaler med andre medlemsstater. For så vidt angår oplysninger om, hvilke nationale undtagelser der gælder i andre EU-lande, i Island, Liechtenstein og Norge, samt i Schweiz, henvises til de pågældende landes kompetente myndigheder eller repræsentationer.
Med venlig hilsen Benny Naur, politiassistent.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jeg sammenfatter:
I sidste afsnit står der at det er en national undtagelse.
Og, at undtagelsen kun er gældende i andre lande hvis det pågældende land er indforstået med det.
Og, om forholdende i nærliggende ikke - EU lande, henvises der til de respektive landes kompetente myndigheder.
Konklusion:
Der skal benyttes fartskriver i danske private busser ved kørsel i EU lande.
Ved kørsel i ikke EU lande, skal man rette henvendelse til det pågældende lands kompetente myndighed.
Men da de omkringliggende ikke EU lande lægger sig meget tæt op ad EU lovgivning, er det sandsynligt at forholdende er de samme som i EU lande.
Ovenstående svar må meget gerne kopieres i Oasen.
Mvh
Kenneth Poulsen