Joe Jørgen. En 109'er STW er en udmærket vogn. Og rigtig mange har gennem tiderne krydset den halve verden som expeditionsvogn.
Jeg vil bare mene at hvis man vælger en seriebil, skal man været indstillet på at man vælger en 30 år eller ældre vogn, med uddateret teknik som tromlebremser og bladfjedre og, i forhold til moderne trafik, underdimensionerede og måske tørstige motore. Kort sagt: Man skal altså både være helt sikker på at den er mekanisk iorden, trods den høje alder og samtidig være indstillet på at køre i en bil der teknisk og komfortmæssigt ikke lever op til moderne biler.
Man kan selvfølgelig vælge at se lidt stort på den stramme danske regler for konstruktive ændringer og udstyre den med TDi-motor, skivebremser og servo-styring osv, men det er ikke noget jeg vil tilskynde til.
På den anden side, får man nok ikke en Land Rover med mere sjæl end en serie-vogn, den vil vække beundring og sympati overalt hvor den kommer frem. Den er jo selve indbegrebet af Land Rover. Og den vil kunne repareres overalt på kloden med en rulle ståltråd og lidt gaffa-tape.
Hilsen Niels
(Billedet er godt nok ikke en 109" men min 88" som vi 2 voksne og to børn tilbagelagde 1500km i sidste sommer.)