tilbage

Land Rover Forum  

Index
112319: serie 2 og serie 3 biler (10-07-2011 16:25:33)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.64.251)
hej i forum.

Hurtigt spørgsmål:

Er der i styretøjet og sporingen lavet således at der er selvopretning ved sving og hvor stramt må et styretøj gå på sådan 2 typer biler.

claus
Index
112321: sv: serie 2 og serie 3 biler (10-07-2011 16:52:00) (svar på 112319)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Har lige fået sporet min 88" Ifølge den gode Doktor Urban skulle den ha' 5 mm "toe-out". Det burde gi' en selvoprettende, stabiliserende effekt. Modstanden i Swivlerne mener jeg skal være 2 kg. Måles med en fiske-vægt, justeres med at fjerne eller tilføje shims i passende tykkelse under "king-pin"

Håber det kan bruges

mvh Niels
Index
112323: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (10-07-2011 17:21:16) (svar på 112321)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.231.140)
Jeg er ked af at måtte sige det, men Dr. Urban er helt galt på den. En seriebil har ikke permanent firehjulstræk og skal derfor spidse i toeen dog højst 2 mm. Manglende selvopretnng
skyldes ofte fastgroede styretøjsdele ell. brug af lange fjederlasker.
Index
112324: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (10-07-2011 17:34:11) (svar på 112323)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Jeg er helt enig med Verner.

Stramt styretøj og manglende selvopretning i en seriebil kan skyldes:

1) Styrehuset er strammet for hårdt op, eller det mangler olie.
2) Endeledene på styrestængerne er rustene og går for stramt.
3) Styrerelæet, der går gennem rammen under køleren er ikke blevet smurt og går for stramt.
4) Swirvelhusene (kromkuglerne) er ikke blevet smurt og lejer og bøsning er færdige og går for stramt.
5) Sporingen er sat forkert, styretøjet går ikke stramt, men bilen retter ikke selv op.

Styretøjet i en seriebil skal ikke gå stramt og bilen skal selv rette op uden problemer.

Selvfølgelig kan man ikke vride rattet rundt når bilen står stille, men ruller den bare en lille smule så skal styretøjet gå let.

Mvh
Kenneth Poulsen

Index
112327: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (10-07-2011 18:30:57) (svar på 112324)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.111.52)
Det gør ikke noget at vi er uenige, når bare det virker ;-}
Index
112328: sv: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (10-07-2011 18:58:07) (svar på 112327)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.54.70.98)
Jeg må indrømme at jeg stoler på en mand, der er uddannet på engelske biler, herunder Land Rover, og har 40 års erfaring, med netop Land Rover, og som for øvrigt har maskinmester-eksamen. Især når min Land Rover Serie IIa netop er blevet retnings-stabil og er holdt op med at slide fordækkene skævt.

Men jeg er selvfølgelig også et godtroende fjols.

Mvh Niels
Index
112330: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (10-07-2011 20:17:11) (svar på 112328)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Vi kan jo så bare konstatere at det virker OGSÅ.

På mine 8 seriebiler siden 1979, har jeg altid sat spidsningen til -1,5mm, målt forrest indvendigt på fælgkanten, og det har virket udemærket.

Der anbefales -1,2mm til -2,4mm i den originale grønne manual.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
112333: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (10-07-2011 21:53:01) (svar på 112330)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
På min 109V8 er der monteret en styretøjsdæmper og det hjælper IKKE med på selvopretningen heller :)

Mvh
Michael
Index
112340: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (10-07-2011 23:48:19) (svar på 112333)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.28.90)
Det har nu heller aldrig været tanken med styretøjsdæmperen-
at den skulle være med i selvopretningsprocessen, dog kan man købe en fjederbelastet styretøjsdæmper fra TerrafirMa, der retter op på ligeudkursen.
Ved toldsyn på min mili-109" øffede synsmanden berettiget over manglende selvopretning uden dog at skrive; 109`eren var med One-tonramme med forlængede lasker og ditto dump-irons, altså den del af rammen hvortil forreste fjedre er fastspændte. Selv efter minutiøs gennemgang af hele styretøjet, herunder afmontering af sporestang, blev ingen fejl fundet, derfor mistænker jeg den hævede undervogn for den manglende selvopretning.
Grunden til forhjul på baghjulstrukne biler som seriebiler, skal spidse, er de under fart retter sig op således de er parallelle for bedst stabilitet og minimum dækslid og brændstofforbrug. Modsat skal forhjul på firehjulstrukne (og forhjulstrukne) biler skræve, da de så, under fart vil trække sig fremad og så være parallelle af ovennævnte hensyn. (Da fart og Land Rovere jo er to uforenelige størrelser justerer mange forhjulene til ligeud, altså parallel ved stilstand)
Index
112346: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (11-07-2011 00:59:04) (svar på 112340)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Min både går let og retter selv op. Men der er ingen styretøjsdæmper påsat. Jeg har tit tænkt over om den vil forbedre noget på bilen... Men den har altså ikke været der i min tid med bilen. (?)

Jeg har både meget grove offroad dæk og meget glatte langsmønstrede dæk til den. De grove dæk gør den væsentlig mere let i styretøjet, nærmest levende ved "høj" hastighed på asfalt, så man lige skal holde øje med hvor man kører. Mens de glatter dæk giver en noget tungere styring og meget god retningsstabilitet. Men begge dæktyper påvirker ikke selvopretningen.
Ligeledes giver højt dæktryk lettere styring og lavt tungere styring.
Jeg har haft den ind over en firhjulslaser-måledims, da min dækmand er meget rimelig med den slags og den var og er justeret op til 2mm toe-in. Hans maskine er forprogrammeret til alverdens biler og den "sagde" altså 2mm.

Mvh
Jens
Index
112347: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (11-07-2011 01:13:48) (svar på 112346)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Styretøjsdæmperen har sin dæmperfunktion ved ved terrænkørsel, så undgår man at forstue tommelfingrene hvis et forhjul rammer en sten eller anden forhindring, så rattet snurrer ukontrollabelt.

Men selvfølgelig, en seriøs Land Roverkører har da altid sine tommelfingre på ydersiden af rattet når han kører terrænkørsel - ik'? ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
112350: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (11-07-2011 09:06:37) (svar på 112347)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Jo da, os der har lært at køre på en grå Ferguson i barndommen har fået det ind sammen med den blå benzin :-)

Er dæmperen noget LR var født med?
Og hvorfor så skrue den af?
Er der fordele ved at køre uden?

Mvh
Jens
Index
112351: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (11-07-2011 09:16:02) (svar på 112350)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Jens,

Syretøjsdæmperholderen (lang ord) havde ihvertfald et part-no da min blev konverteret fra RHD til LHD - så det er en original ting, men jeg ved ikke om det var "ekstra udstyr" :)

Min gamle IIa var uden, og den var noget lettere i styretøjet som følge deraf.

Mvh
Michael
Index
112353: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (11-07-2011 10:06:11) (svar på 112351)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Nogen havde dæmperen nogen havde den ikke og da beslaget er svejset på rammen så tror jeg det var noget man kunne bestille når man købte en bil fra ny.

Styretøjsdæmpere kan i dag fås med et løst beslag man spænder om rammen og på den ene styrestang.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
112354: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (11-07-2011 10:16:16) (svar på 112353)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Beslaget er da ikke svejset på rammen på SIII - det er sådan en fætter her man skal bruge - bare i LHD (og deri består udfordringen)

http://www.lrseries.com/shop/product/listing/13801/NRC4656-STEERING-DAMPER-BRACKET-RHD.html?search=steering damper&page=1

Mvh
Michael
Index
112362: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (11-07-2011 15:31:39) (svar på 112354)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Jo. beslaget er originalt svejset på rammen på en serie III, på dem der har det.
Og det løse beslag du linker til er det jeg nævner længere oppe.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
112371: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 2 og serie 3 biler (11-07-2011 19:03:47) (svar på 112362)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Kenneth,

Åh, det kunne jeg ikke lige gennemskue:)

Mvh
Michael