tilbage

Land Rover Forum  

Index
113461: "Ny" motor i 109 fra 65 (18-08-2011 08:56:36)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.4)
nu har jeg så fået mig en Lr igen. hold op jeg har savnet det.

men noget jeg nu savner det er noget mere træk fra motoren. da jeg kun har en 200 D med små 60 heste i søger jeg nu lidt hjælp til at finde en nyere motor. jeg var meget glad for den 2,5 Diesel 200 TDI der lå i min 88" så har du kenskab til nogle der har sådan en til salg høere jeg meget gerne fra jer :)

og skulle du vide en hel del om motor og mener at der er noget der er bedre men som ligner må du også gerne blande dig :)
Index
113467: sv: "Ny" motor i 109 fra 65 (18-08-2011 11:16:46) (svar på 113461)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Je´g har lige lagt en "ny" 200 tdi i min 110" her i weekenden.. Jeg ringede for 2 uger siden til "Avenger 4x4" i england og hørte hvad de havde på lager. Motor og gearkasse ankom i torsdags og blev sat i i weekenden. ingen større problemer. alt incl. løb operationen op i 11.000 kr. Til gengæld, har jeg fået automatgear og bundtræk, noget den tidligere motor ikke havde, men den var også bygget til at fragte små japanere rundt, ikke store danskere på over 0,1 ton..... med +3,5 ton på krogen...

Ring evt, hvis du har spørgsmål.

Henrik Klinge 110" 200 tdi auto
23247514
Index
113469: sv: sv: "Ny" motor i 109 fra 65 (18-08-2011 16:17:52) (svar på 113467)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Mit bedste forslag til en seriebil er en 200DI, altså uden turbo, ca. 85 heste og så holder gearkassen og den holder også til syn og til SKAT.
Fin økonomi og særdeles landtidsholdbar i den udførelse.


Nu er jeg bare en GSP* igen:
Bare til info.: ved enhver opgradering til turbo, uanset antal af heste, skal der svares ny afgift af køretøjet - mener SKAT.

Mvh
Kenneth Poulsen - der gerne vil dele den smule viden jeg har.

*Gammel sur prut.
Index
113481: sv: sv: sv: "Ny" motor i 109 fra 65 (18-08-2011 22:05:12) (svar på 113469)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.203)
Det er da lidt underligt, at et medlem for nylig her på Forum kunne berette, at han ikke skulle betale afgiftstilsvar, da han lagde en turbomaskine ned i fabrikken på sin 1986 OneTen ( data med forbehold) ...

Jeg venter på, hvad SKAT skal have, hvis jeg udskifter min 2,5 dna med en 200 tdi...

Personligt regner jeg med ca. 2.000 DKK, samme beløb, som en bekendt skulle erlægge, at han skiftede fra 2,5 til 300 tdi. Årg. 1984
Index
113487: sv: sv: sv: sv: "Ny" motor i 109 fra 65 (18-08-2011 23:32:51) (svar på 113481)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det er hvad der står på www.trafikstyrelsen.dk:

>>>>>>>>>>>>>>>>
Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektforøgelse
på ikke over 20% ved ændringen.
<<<<<<<<<<<<<<<<

Oversat til dansk står at man altid vil betragte eftermonteret kompressor/turbo som en effektforøgelse på mere end 20%.

Da det et subjektiv vurdering af en SKAT medarbejder, så kan være nævnte bil har været så gammel så man ikke vil opkræve ny afgift - måske.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
113470: sv: sv: "Ny" motor i 109 fra 65 (18-08-2011 17:10:38) (svar på 113467)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.196.48.190)
Henrik:

Det kan meget vel være jeg gør det samme som dig :)
havde faktisk regnet med at det ville koste meget mere at bestille "nyt" fra england..
dog ved jeg ikk helt hvad jeg syntes om Automat gear og Terræn kærsel. men det er self en smagssag


og så har jeg det problem at den lille drengerøv i mig gerne vil have en lille sød turbo hylen fra motoren :P

Index
113472: sv: sv: sv: "Ny" motor i 109 fra 65 (18-08-2011 17:39:44) (svar på 113470)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Daniel

"Dog ved jeg ikke helt, hvad jeg synes om automatgear og terrænkørsel" .... skriver du.

"Tomatgear" er absolut det eneste rigtige. Jeg troede engang også, at "rigtige mænd selv skiftede gear", men efter at have kørt med "tomatkasse" i terræn i nogle år, er jeg ikke i tvivl (men jeg er måske heller ikke rigtig mand ...)

Blandt fordelene ved automatgear ved terrænkørsel er:
- blød igangsætning
- ingen ryk ved op- og nedgearing
- jævn kraftoverføring
- ingen afbrændt kobling
- lavt vedligeholdelsesbehov
- fed lyd ved gearskift (især med V8 :-)

De samme fordele gælder naturligvis også ved kørsel på landevej. Eneste krav ifm. med automatgear er efter min mening en tilstrækkelig kraftig motor, som magter afslappet motorvejskørsel i højgear uden utidige nedgearinger. Det burde en 200 TDI'er kunne klare uden problemer.

Mvh
Mikael
Index
113474: sv: sv: sv: sv: "Ny" motor i 109 fra 65 (18-08-2011 19:45:53) (svar på 113472)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
På min tomat, går den i lock-up mode ved 72-74 km/t. dejligt. og før jeg ved af det, står tælleren på det første 3cifrede tal på hastighedsviseren.. Jeg har absolut ikke fortrudt skiftet, tværtimod, og turbohvin, det hører også med i pakken. Glæder mig til at teste den i terræn næste weekend i sdr jylland..

Henrik Klinge
Index
113482: sv: sv: sv: sv: sv: "Ny" motor i 109 fra 65 (18-08-2011 22:08:33) (svar på 113474)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.142.62)
En tidligere benyttet option var 2,5L. benzinmotor; med dennes 85HK. skulle du kunne holde dig midt på dydens sti mht. effektforøgelse.
Index
113492: sv: sv: sv: "Ny" motor i 109 fra 65 (19-08-2011 08:18:17) (svar på 113470)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Hej Daniel

Nu skal du huske at det er en 109" du har fået dig, det med at ligge TDI med automatgear i er ikke sådan bare lige, som på en Defender.
Begynder du på den vej, så er det en større ombygning du er ude i, som bla. indbefatter nye aksler, ændring af alle ophæng på rammen, køler, intercooler, special længde kardaner osv. osv.
Så kan du lige så godt købe en 110" TDI med det samme, det køre bedre og sådan en kan du købe billigere end du kan bygge den anden om for.

Et godt råd, hold dig til en motor der passer i hullet.
en 2,5 benzin vil være det rigtige.
En 200 TDI ved du jo hvordan køre, men nu overtog "jeg" jo din gamle LW og ved hvordan kobling, gearkasse, aksler og kardaner havde det, så det skal du nok begynde at sparre sammen til med det samme hvis du vælger 200 TDI løsningen.
Index
113500: sv: sv: sv: sv: "Ny" motor i 109 fra 65 (19-08-2011 11:55:11) (svar på 113492)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.4)
nu er jeg godtnok forvirret.

nogle siget et. og andre siger noget andet.

så for lige at opsummere det hele så SKAL det være diesel motor. og den SKAL bare kunne pakke over.

hvad er mine mulighedder så ??
Index
113502: sv: sv: sv: sv: sv: "Ny" motor i 109 fra 65 (19-08-2011 12:37:27) (svar på 113500)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
hvis den skal passe fornuftigt i hullet, så har du 2 diesel muligheder hvis gearkasse og aksler skal kunne holde nogenlunde til det og du vil have flere Hk.
2,5 TD eller 200DI altså uden turbo.
De passer begge på din gearkasse og har ca. 85 Hk
2,5 TD motoren passer med mindst ændringer.
200Di skal have anden manifold, motorophæng skal flyttes og hvis det er fra en Disco skal der også gøres noget ved remskiverne så forakslen ikke banker op i den på krumtappen.

Men uanset hvilken løsning du vælger, så kræver det noget arbejde.

Index
113515: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Ny" motor i 109 fra 65 (19-08-2011 15:38:58) (svar på 113502)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.198.90.11)
hva gearkasse angår så tror jeg også jeg vil skifte den samt kobling. den driller en hel del. og tror faktisk jeg vil gå over til auTOMAT Gear