114338:
sv: sv: PTO udtag automatgear (13-09-2011 10:33:08) (svar på
114327)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 195.41.77.253)
jeg vil nok stille spørgsmålstegn ved at man skulle koble fra ved bremsning.
jeg kan som reference beksrive virkemåden på min egen tidligere RRC med ZF automatgear.
ved bremsning er gearkassen stadig i indgreb, dog er trykket ikke ret højt men stadig hæjt nok til at accelerere bilen til ca 4 km/t hvis man slipper bremsen, hvis man giver gas mens man har bremsen trykket ned, vil motoren forsøge at overvinde bremserne, med en masse sort røg og på sigt ophedning af gearkassen til følge, medmindre man selvfølgelig sætter transferboksen i frigear, men så ved jeg ikke om der er drev på pto'en. der må du hjælpe mig.
autoboksen skal ikke ha et vist antal rpm før den går i indgreb, da den som udgangspunkt altid er i indgreb, det er kun trykket på torque converteren der bestemmer hvor meget kraft der overføres.
igangsætning op ad bakke samt "hillclimbing" med automatgear er som skabt for hinanden. den gearer op og ned hurtigere end du nogensinde vil kunne selv, og det gode er at den på intet tidspunkt slipper drivkraften, så du risikerer aldrig at stoppe midt i en sø fordi du havde valgt for højt gear, og den kan ikke gå ud på vej op af bakke, så genstart af motoren er kun relevant hvis du selv slukker den.
mht nedkørsel, så var jeg også skeptisk men må sige at jeg blev overrasket, der var ikke helt den samme bremseevne som i en manuel men dog nok til at jeg kunne låse gearkassen i første gear og så lade bilen trille ned af bakkerne i et meget behageligt tempo.
alt i alt: autogear + terræn = ren fornøjelse.
men løsningen på dit problem afhænger nok af om du kan styre dit pto med det faktum at automatgearet KUN! holder op med at levere kraft, når du sætter det i neutral. dvs man kan ikke styre det med koblingen, da der ikke er nogen.
håber det giver mening
vh Jacob