117189:
Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 17:43:20)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 87.59.174.38)
Høystærede forum
TDI-motorernes særheder har jeg gennem årene vænnet mig til, men lige nu er jeg på bar bund i en prekær situation, fordi det drejer sig om en Disco II TD5, som jeg kun lige er begyndt at vænne mig til.
Symptomer:
Den forrige ejer gjorde opmærksom på, at den bruger lidt vand. Det passer. Har lige efterfyldt, og der var plads til en stigning på 2-3 cm over ”daglig vande“.
Den er ustabil med hensyn til leverancen af varm luft i kabinen. Det er on and off.
Temperaturmåleren er stoisk som en oldgræsk filosof, rokker sig ikke ud af det vanlige ståsted. Altså intet alarmerende der.
Der er ingen umiddelbare mislyde fra maskinrummet.
Ingen mayonaise på olieproppen, ingen vandperler på oliepinden, ingen oliepletter på vandspejlet i overløbsbeholderen og intet dryp at spore nogetsteds fra maskineriet.
Ved de seneste tre køreture har den lagt hjemstavnen i en diffus sky af røg og på de efterfølgende to-tre kilometer gjort sig bemærket ved at trække en 50-100 meter lang hale af hvidlig røg efter sig fra udstødningen. Der er næppe tale om et normalt udslip af kondens, da den ikke gav sig af med den slags ved de første fem-seks køreture efter overtagelsen.
I forgårs skød den fødeslangen til trykregulatoren fra sig og lagde sognevejen i oliebad, mens den stillede sig ”på tværs“ på vej op ad bakke - holdt op med at trække.
Aha, tænkte ham omme bag bakkelitten, så er det måske ”spildolie“ på en varm udstødning, som lægger omegnen i tågeslør, men nixen. Fødeslangen blev sat på plads med et meget bastant spændebånd, og alligevel muntrer bæstet sig med at møge og ryge.
Hvad er diagnosen? En utæt toppakning, en defekt turboslange eller noget helt tredje. Hvad skal jeg lede efter.
Forslag modtages med tak.
Mvh'er Morten